Gå til sidens hovedinnhold

Tapt data er ditt ansvar

Det nytter ikke å klage til pc-leverandøren dersom harddisken slettes etter datakrasj.

(iBergen.no) Det har Forbrukertvistutvalget nylig fastslått, skriver Forbrukerportalen.no.

Utvalget tok utgangspunkt i en sak der en forbruker mistet alle dataene etter at harddisken kollapset. Den misfornøyde pc-eieren mente leverandøren måtte betale erstatning for data-tapet og utgiftene i forbindelse med gjenopprettingen.

I hovedregelen skal slike kostnader dekkes av selger dersom årsaken til data-kræsjen skyldes en feil med pc'en eller programvaren.

Men dersom et virus står bak den ødelagte harddisken, har selger ingen ansvar.

Den nye vedtaket fra Forbrukertvistutvalget vil få konsekvenser for mange forbrukere og vil nå bli gransket av Forbrukerrådet.

- Lagringsenheter innholder ofte svært viktige data som er uvurderlige for eieren. Derfor blir det avgjørende å vurdere hvilke konsekvenser dette vedtaket får for forbrukerne. Mange vet heller ikke hvordan data skal sikres tilfredsstillende, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet Torgeir Waterhouse til Forbrukerportalen.

Les flere nyheter på iBergen.no

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren