Gå til sidens hovedinnhold

- Toyota skjulte kollisjonsbevis

Kraftige beskyldninger mot bilgiganten.

Den amerikanske politikeren Edolphus Towns, kongressmedlem i representantenes hus og tilsynskomiteens leder, kommer med kraftige utfall i et brev til Toyotas amerikanske sjef Yoshimi Inaba.

Her beskylder han Toyota for å ha skjult testdata knyttet til bilenes potensielle problemer. Han skriver også at bilprodusenten har inngått saftige forlik med personer som har blitt skadet og saksøkt selskapet, for å unngå at denne databasen, som han kaller «Books of Knowledge», blir offentliggjort, ifølge Associated Press.

- Systematiske brudd
Ifølge politikeren viser dokumentene en systematisk ignorering av lovsystemet og rutinemessige brudd på offentliggjøringskrav i rettstvister.

Toyota sier i en uttalelse at de er sikre på at de har handlet korrekt i søksmålene og at de ser frem til å adressere Towns beskyldninger. Verdens største bilprodusent melder også at det ikke er uvanlig for selskaper å komme med innsigelser mot dokumentkrav i rettssaker, ifølge AP.

Brevet til Towns kommer etter at USA-sjefen og Toyotas president Akio Toyoda måtte stå til rette for Kongressen på onsdag. Dette var den andre høringen i Kongressen denne uken, etter den første tirsdag. Da sa Edolphus Towns dette:

- Tusenvis av klager, flere etterforskninger og tilbakekalling er ille nok. Men nå har vi 39 dødsfall knyttet til plutselig akselerasjon i Toyotaer.

En tredje høring er planlagt neste uke. Årsaken til disse gjelder Toyotas tilbakekalling av 8,5 millioner kjøretøy, blant annet grunnet feil knyttet til enkelte gasspedaler.

Het potet
Politikere og sikkerhetsmyndigheter har beskyldt bilgiganten for å hemmeligholde sikkerhetsproblemer i saker der amerikanske kunder har opplevd at deres Toyota plutselig har akselerert, noe det skal ha vært hundrevis av.

I tillegg har Dimitrios Biller som i 2003-2007 jobbet for Toyota, der han blant annet håndterte søksmål mot selskapet knyttet til ulykker hvor bilene hadde rullet rundt, beskyldt sin tidligere arbeidsgiver for hemmeligholdelse. I et søksmål fra juli beskylder han selskapet for å ha bedt ham bidra til å skjule bevis knyttet til slike ulykker, og at de tvang ham til å si opp stillingen sin, da han fortalte at de hadde en plikt til å gi slike bevis til saksøkernes advokater.

Den samme Biller har gitt papirer til amerikanske myndigheter hvor han forklarer at selskapet hadde en egen database, som dekket designproblemer og eventuelle mottiltak. Biller skal ha oppdaget databasen hos Toyotas tekniske avdeling da han jobbet med en sak, og skal ha varslet at den burde bli frisluppet i rettstvister. Han sier også at han på vegne av selskapet inngikk et forlik på 1,5 millioner dollar i 2006 for å unngå offentliggjøring av en ulykke der bilen hadde rullet rundt. Han hevder at han også skal ha advart Toyota om å ha bedre kontroll på saker knyttet til plutselige fartsøkninger, ifølge AP.

I oktober avviste Toyota Billers påstander med at han har økonomiske motiv for å fremme dem og at han ikke sa opp stillingen grunnet bekymringer knyttet til juridisk etikk.

Selskapet risikerer å bli kriminaletterforsket og utsatt for omfattende sikkerhetsetterforskning.

Disse er tilbakekalt
Tilbaketrekningen av åtte Toyota-modeller i Europa ble kunngjort 28. januar. De involverte modellene og produksjonsperiodene er som følger:

- AYGO (feb. 2005 – aug. 2009)

- iQ (nov. 2008 – nov. 2009)

- Yaris (nov. 2005 – sep. 2009)

- Auris (okt. 2006 – 5 jan 2010)

- Corolla (okt. 2006 – des 2009)

- Verso (feb. 2009 – 5 jan 2010)

- Avensis (nov. 2008 – des 2009)

- RAV4 (nov. 2005 – nov. 2009)

På norske veier
Til sammen dreier det seg om 23.500 biler som kjører på norske veier.

Ingen ulykker er knyttet til problemet med gasspedalen i Europa.

Også Peugeot og Citroën har tilbakekalt biler, grunnet samme problem som Toyota.

Tilbakekallingen koster nesten 12 milliarder kroner og har senket selskapets aksjekurs betraktelig.

Reklame

Siste sjanse i kveld: Halv pris på alt fra Comfyballs

Kommentarer til denne saken