Gå til sidens hovedinnhold

Tror du på Stoltenberg?

Jens Stoltenberg lover å få jernbanen på skinner igjen. Opposisjonen jubler og vil være med. Skal vi tro på politikerne denne gangen?

Ap-leder og statsminister Jens Stoltenberg lovet i sin tale til partiets landsstyre torsdag et samferdselsløft der den forsømte og utskjelte jernbanen igjen skal på skinner og togene skal komme når de skal.

Lysaker-eksempel
Han viste et Powerpoint-bilde av milliardsatsingen Lysaker stasjon som han selv var med på å åpne i fjor og brukte den som eksempel på hvor regjeringen ønsker seg:

- Det er sånn norsk jernbane skal se ut, sa Stoltenberg.

KrF og Høyre uttrykker glede over pengeløftene, men sier Stoltenberg også må snakke om hvordan jernbanesatsingen skal bli mest mulig effektiv. Venstres Trine Skei Grande spør seg hvorfor de rødgrønne på Stortinget så sent som onsdag stemte ned Venstres forslag om å starte arbeidet med fornyelse av infrastrukturen på Østlandet til flytogstandard.

Tror du på statsministerens jernbaneløfter? Delta i avstemmingen eller si din mening nederst i saken.

Les også: - Vi skal ha togene i rute igjen

- Vi skal ha togene i rute igjen. Jernbanen skal på skinner! sa Stoltenberg på talerstolen og serverte blant annet disse løftene:

* Etterslepet på vedlikehold skal tas igjen innen utgangen av 2012

* En tilleggsbevilgning til Jernbaneverket i kommende revidert nasjonalbudsjett

* Milliarder til opprustning av jernbanen i Oslo-området fram til 2012.

* Gardermoen-standard på de mest sentrale strekningene i Oslo-området.

* Dobbeltspor til Asker ferdigstilt i løpet av 2012.

* En plan for videre utbygging av dobbeltspor på intercitystrekningene Halden, Lillehammer og Skien.

* Et nytt gigantprosjekt med dobbeltspor til Ski

* 50 nye togsett og økt kapasitet på mer enn 9000 seter innen 2013

Les hele Stoltenbergs tale her(PDF)

«God selger»
Nettavisens lesere var raskt ute og kommentere Stoltenbergs jernbaneløfter - og flere ga uttrykk for skepsis:

- Det er fantastisk hvor god selger Stoltenberg er. Men, er det noen kjøpere der ute? Han forsøker å fortelle oss at han legger opp til tidenes satsning på jernbane. Husk bare da at da Bergensbanen ble bygget så var det ett helt statsbudsjett! Kjære statsminister Jens: Slå den før du skryter på deg tidenes satsning på jernbane!!! skriver «Audun» i en kommentar til Nettavisen.

«Bløffmaker»
- Bløffmaker. Vi vil ikke se noen bedring i jernbanesektoren selv om vi går 50 år frem i tid. Politikerne har vist det gjennom de siste 30 år, har selv pendlet i 35, skriver «sameshit».

- Tja, hvor mye skal vi tippe at han aller nådigst innvilger til jernbanen? Min spådom går på 200 millioner ekstra. Det blir neppe mer, skriver «Geir T.»

Dette sier opposisjonen
Hos opposisjonen på Stortinget uttrykker Høyre og KrF glede over det Stoltenberg kommer med. Partiene tror det er tverrpolitisk vilje til en jernbanesatsing som monner, men minner om at det handler om mer enn penger. Regjeringen må også legge til rette for en mer effektiv organisering av Jernbane-Norge, lyder budskapet.

KrF: - Har savnet Jens
- Etter fem år som statsminister, er det bra at Stoltenberg lytter til opposisjonen og tar grep knyttet til jernbanen. Jeg har savnet Jens Stoltenberg i jernbanedebatten denne vinteren. Han har vært fraværende, sier Arild Hareide (KrF), leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Han sier han er glad for å høre Stoltenberg love en satsing på intercitystrekningene og tror det er realistisk å gjennomføre flere av jernbaneløftene innen den fristen Stoltenberg oppgir, altså innen 2013.

- Mer igjen for hver krone
- Men Stoltenberg burde også fokusere på hvordan pengene skal brukes, hvordan vi kan få mer igjen for hver krone til jernbanesatsing. Jeg har tatt til orde for en omorganisering og et bedre samarbeid mellom NSB og Jernbaneverket. Vi bør også gjøre mer som svenskene og konkurranseutsette mer, sier Hareide til Nettavisen.

- Men kan vi tro på dere politikere når dere lover tidenes jernbanesatsing? Har vi ikke hørt dette før?

- Jeg tror alvoret denne vinteren har gått opp for hele det politiske Norge, uansett farge. I den krisen som har vært, har det tross alt vært positivt, sier Hareide.

Høyre: - Bare halve løsningen
- Stoltenberg kommer med halve løsningen, sier Høyres jernbanepolitiske talsperson, Ingjerd Schou.

Hun kaller Stoltenbergs løfter for etterlengtede jernbanenyheter, men minner om at han også må si «B».

- Vi håper at han også etter hvert vil bli med på resten av løsningen, nemlig moderne organisering, samt langsiktig planlegging og finansiering. Penger alene løser ikke den omfattende togkrisen vi har i dag.

Venstre: Blir bare komisk
- Venstre har hele tiden pekt på at det er mulig og nødvendig med økte bevilgninger til jernbanen, og senest i Stortinget i går ble Venstres forslag om å starte arbeidet med fornyelse av infrastrukturen på Østlandet til flytogstandard, nedstemt av de rødgrønne. Nå vil regjeringen utrede dette i tre år, istedenfor å stikke spaden i jorden og starte arbeidet. Her legges det opp til tre nye år med rødgrønt prat om jernbane i stedet for handling. Dette blir bare komisk av Stoltenberg, sier Venstres leder Trine Skei Grande ifølge en pressemelding fra partiet.

Hun stiller seg likevel positiv til at statsministeren varsler mer penger til jernbanen i revidert budsjett, og minner om at det har Venstre allerede tatt til orde for.

- Det som imidlertid var umulig for regjeringen for bare uker siden, er nå blitt fullt mulig. Det tegner et bilde av en regjering som mangler engasjement i jernbanepolitikken, men som har blitt presset til handling, sier Trine Skei Grande.

Kommentarer til denne saken