Gå til sidens hovedinnhold

Truer strømgigant med bot

Det siste året har Forbrukerrådet mottatt nesten 1000 telefonklager på strømleverandør B2C.

- Til sammenligning har vi i samme periode mottatt 274 telefonhenvendelser på ett av energiselskapene med størst markedsandel i bransjen, sier underdirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet.

B2C Energy AS tilbyr Norges billigste spotpris, ifølge Konkurransetilsynets strømkalkulator.

Nå truer Markedsrådet (som er en statlig myndighet som avgjør klager på markedsføring) med 300.000 kroner i tvangsgebyr dersom B2C (som omfatter både B2C Norge og B2C Energy) fortsetter sitt råkjør mot kundene.

- B2C må i det minste forholde seg til gjeldende lovregler, slik som andre markedsaktører er nødt til. Negativt salg, villedende markedsføring om pris, inndriving av omtvistede årsgebyr, dårlig kundebehandling og problemer med fortsatt fakturering etter oppsigelse er noen av stikkordene fra telefonsamtalene, forteller Nyhus.

Les også:Slik sparer du strøm

Forbrukerombudet vil følge opp vedtaket fra Markedsrådet, melder Forbrukerrådets nettside.

- Hvis vi mottar informasjon om at B2C Norge AS bryter vedtaket, vil vi skrive ut tvangsgebyr til dem, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

B2C Norge AS kan ikke inndrive krav forbrukeren har protestert på ved ordinær inkasso. Selskapet truer også med å stenge strømmen, men det fastslår Forbrukerrådet at de ikke har muligheten til.

- Ha is i magen, og ikke hør på tomme trusler fra verken B2C Norge eller B2C Energy, lyder rådet fra Olav Nyhus.

Dagens Næringsliv advarte tidligere i høst mot selskapet:

- Styr unna denne strømleverandøren

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken