For andre gang på en drøy uke gikk TV 2 Sumo igjen ned for telling midt i en Premier League-runde.
Ole Gunnar Solskjærs tilbakekomst til Old Trafford, Merseyside-derbyet mellom Liverpool og Everton, samt flere andre kamper, ble for mye for platformen.
Raste
På TV 2 Sumos Facebook-sider haglet det med kommentarer fra misfornøyde kunder, og man kunne blant annet lese:
- Sumo nede igjen, hva er det som skjer!? Sumo skifter kamp til en gammel fa-cup-kamp, i stedet for Liverpool - Everton. Så dropper hele greia ut?.....Dårlige greier.
- Enten fikser dere produktet deres, ellers så tar dere prisen kraftig ned. Det er jo trøbbel hver gang det er kamper!
- Et enkelt forslag: GRATIS Sumo ut sesongen for alle oss trofaste følgere som kompensasjon for en rekke elendige TV-opplevelser. Nå er det på tide å ta tak, gå i dere selv, ordne nye plattformer og ta vare på kundene deres! Dette er skammelig! var bare noen av de flere hundre kommentarene Sumo-brukere la igjen.
Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, satt onsdag formiddag i møte for å diskutere problemene, og hadde følgende kommentar til Nettavisen.
- Vi har flere publiseringspunkter for liveavspilling av video på TV 2 Sumo. I går sviktet et av disse som igjen rammet en fjerdedel av våre seere. Da dette skjedde, satte vi umiddelbart opp en alternativ løsning som vi kommuniserte ut både på egne flater og på sosiale medier, forteller Dahl til Nettavisen.
OL-utfordring
Nå stiller mange spørsmål ved hvorvidt TV 2 Sumo kan være sikre på å unngå lignende problemer under OL, når trafikken etter all sannsynlighet blir langt større.
- Vi jobber nå døgnet rundt med en mangedobling av våre systemer for å sikre at vi skal være klare til OL i Sotsji, sier Dahl.
- Kan dere garantere brukerne at det ikke vil oppstå problemer under OL?
- Vi kan ikke garantere, men vi jobber nå døgnet rundt med å maksimalisere alle ledd i produksjonen slik at vi kan gjennomføre et knirkefritt OL digitalt.
- Hva gjør dere, helt konkret, for å få orden på problemene?
- Vi er i sluttfasen med en massiv omlegging opp mot OL, slik at vi skal være best mulig rustet til å takle den forventede trafikken. Vi har mangedoblet serverkapasiteten, fått flere nye overvåkningsverktøyer og har utstyr til å sende samtidig helt opp mot 40 kanaler.
Kompensasjon
I forhold til kundene som ble rammet av tirsdagens Sumo-kollaps, oppfordrer kommunikasjonssjefen dem til å ta kontakt.
- Vi tar kundene våre på alvor, og mange av de berørte har allerede tatt kontakt med vårt kundesenter. Mange har krav på kompensasjon og vil få dette også denne gang, basert på hvilket abonnement de har hos oss, avslutter Dahl.