Gå til sidens hovedinnhold

TV 2 tar kontrollen over Kanal24

TV 2 sikret seg i dag kontroll over Kanal24 ved å kjøpe seg opp fra 49 til over 51 prosent.

TV-kanalen har hatt en opsjon på å sikre seg aksjemajoriteten.

Det er Agderposten som selger, melder Kanal24s «Nyhetspuls 17».

TV 2-sjef Kåre Valebrokk sier til programmet at han tar kontroll over Kanal24 fordi han har tro på kanalen.

Store ambisjoner
- Vi har gjort dette fordi vi har sett at utviklingen har vært postiv, både når det gjelder lyttertall og ikke minst lyttertid. De kommersielle markedsandelene har også vist en pen stigning, sier Valebrokk.

- Hva slags ambisjoner har du for Kanal24?

- Det er selvfølgelig å få en kraftig økonomisk god kanal av Kanal24, og det tror jeg faktisk den er i ferd med å oppfylle, sier han.

Valebrokk sier han gjerne skulle slått sammen nyhetsredaksjonene i TV 2 og Kanal24, men at det er vanskelig av hensyn til konsesjonen.

- Vi samarbeider tett, og det blir sikkert tettere. Men konsesjonen skal oppfylles, sier Valebrokk.

Fornøyde
Kanal 24s sjefredaktør og administrerende direktør, Jan Erik Pedersen, er svært fornøyd med nyheten.

- Vi er selvsagt svært fornøyde med dette. Vi har opplever at vi samarbeider svært godt med hele TV 2-konsernet og tror vi kommer til å oppleve mer av TV 2 s gode eierskap i tiden fremover. TV 2 er en eier med veldig god mediekunnskap som har vist seg langsiktig, sier Pedersen til TV 2 Nettavisen.

- Hva blir de største forskjellene i Kanal24 etter dette?

- Jeg tror ikke den daglige jobbingen med styre og eier blir veldig ulike den vi har i dag, men TV 2 sender med dette et signal om at de virkelig vil satse på Kanal24, sier han.

Fikk konsesjon
Kanal24 fikk sin riksdekkende konsesjon fra Kirke- og kultur departementet foran øynene på P4, og har vært på luften fra 1.januar 2004. Konsesjonen varer frem til 1. januar 2014.

Eierforholdet frem til i dag har vært slik: TV2 (49 %), Adresseavisen (19 %), Fedrelandsvennen (18 %) og Agderposten (13 %).

Kanalen er etter dette eid av: TV 2 (51,62 %), Adresseavisen (19,00 %), Fedrelandsvennen (18,07 %), Agderposten (11,30 %).

Kanal24 hadde en svært trang fødsel, men lyttertallene for august viste økning i markedsandelen.

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken