«For noe tull. Håper de vet hva som må til når det gjelder utbedring av kollektivtransport for at dette skal ha noen hensikt, og det gjelder vil de fleste byer i Norge».

Martin B og andre av Nettavisens lesere reagerte da veidirektør Terje Moe Gustavsen onsdag foreslo å doble drivstoffprisene for å nå målene i klimameldingen. Veidirektøren sa dette da han listet opp noen av tiltakene for transportsektoren under presentasjonen av Klimakur 2020-rapporten. Uten en dobling av drivstoffprisene og bomavgiftene vil en satsing på kollektivtrafikken monne for lite på klimaregnskapet, var Moe Gustavsens budskap.

Les også: Vil doble drivstoffprisene

Nå får Nettavisens bilavhengige lesere støtte fra teknologioptimistene i Bellona.

Miljøorganisasjonens nestleder Marius Holm mener det ikke er nødvendig med en så radikal avgiftsøkning - selv om han mener bilistene må være forberedt på noe dyrere bensin.

- Trenger ikke avfolke bygde-Norge
- Løsningen er gunstigere rammebetingelser for de forurensningsfrie alternativene. Vi trenger ikke avfolke bygde-Norge for å løse klimaproblemene, sier Holm til Nettavisen.

Bellonas forslag
Han lister opp en rekke tiltak som er bedre egnet til å begrense utslippene fra den norske bilparken enn sjokkøkning av bensinavgiften:

- En omlegging av bilavgiften som bidrar til en bedre bilpark med biler som bruker mindre bensin.

- CO2-komponenten i bilavgiften kan gjøres enda sterkere.

- Hybridbiler må få et større konkurransefortrinn og bli billigere.

- Holde avgiftene på biodrivstoff nede

- Bidra til satsingen på utvikling av 2. generasjon biodrivstoff, for eksempel fra tømmer.

- Sterkere incentiver for å anskaffe elbil

Tror elbilskepsisen vil avta

I et Norge preget av spredt bebyggelse, et tøft klima og lange reiseavstander er mange skeptiske til elbiler, men Bellonas nestleder tror det vil skje mye på dette området i løpet av de nærmeste årene.

- Jeg tror vi undervurderer potensialet til rene elbiler. Mange tenker at «jeg skal søren meg ikke kjøre rundt i en liten plastikkbil», men nå kommer det ordentlige elbiler. Fiat 500, Mercedes Vito og Mitshubishi Miev er eksempler på det, mener Holm.

Elbil til gubben
Med økt rekkevidde tror han mange familier vil kunne bytte ut bil nummer to med en elbil, uten store problemer.

Der elbilen ikke er noen løsning, mener Holm at biodiesel kan bidra til de nødvendige klimakuttene . Han har store forhåpninger til den såkalte 2. generasjons biodisel og mener regjeringen må bidra med penger til utviklingen av denne og annen miljøteknologi.

- Det er planlagt en ny avgiftsøkning på biodiesel. Den kan jo regjeringen vurdere å droppe, sier Holm.

Klimakur 2020-rapporten omfatter både transport, olje og gass, skipsfart, industri, landbruk og energi. Utredningen peker på tiltak som kan bidra til å redusere de innenlandske utslippene av klimagasser med 15 -17 millioner tonn innen 2020, i tråd med klimaforliket på Stortinget.

Ikke uventet var det tiltakene på transportsektoren som fikk mye oppmerksomhet under presentasjonen onsdag.

Forslaget om å doble drivstoffprisene, som veisjef Terje Moe Gustavsen framsatte, avstedkom mange kommentarer i Nettavisens leserfelt. Her er noen av dem:

Martin B.:

- For noe tull. Håper de vet hva som må til når det gjelder utbedring av kollektivtransport for at dette skal ha noen hensikt, og det gjelder vil de fleste byer i Norge. La 80 prosent av befolkningen ta en bilfri dag og se hva som skjer. Det blir ett totalt kaos hvor fåtallet i det heletatt kommer seg på jobb. Det er vanvittige utbedringer som må gjøres.

Annirs:

- Skal si regjeringen igjen har brukt fantasien. I rette Ap-ånd skal avgiftene opp opp opp. Folk skal knebles av avgifter. Er dette virkelig veien å gå?

Hkonp:

- No e det no sånn at ikke alle bor i en storby med bussforbindelse eller tog. Jeg er avhengig av bil for å komme meg på jobb... pendler 8 mil hver dag, og buss som klaffer med arbeidstidene mine og mange andres går det ikke.

Stein:

- Hvis de vil redusere bilbruken i landet får de heller dele ut rasjoneringskort på bensin og diesel. NAV kan dele ut etter å ha vurdert hvor mange liter man trenger per mnd. Nei prisøkning er bare for å håve inn mer penger og hjelper neppe noe særlig på miljøet.

Chubb:

- Ja, dette virker jo smart! Jeg bor på landet og jobber i Oslo. Jeg er avhengig av bil for å komme meg på jobb. Jeg har ikke tilgjengelig trikk, tog eller t-bane. Kun en buss som går en gang i timen. Jeg ville - med tre (!) bussbytter bruke 1,5 - 2 timer HVER VEI for å gjennomføre en arbeidsdag. I dag bruker jeg 40 minutter en vei med bil.

Hva mener du om drivstoffpriser, elbil og biodrivstoff? Sin din mening i kommentarfeltet under: