Gå til sidens hovedinnhold

- Uten tvil restene av Air France-flyet

Forsvarsministeren bekrefter å ha funnet vrakrestene etter Air France-flyet.

Vrakrestene som ble funnet utenfor den brasilianske kysten tirsdag stammer ifølge Brasils forsvarsminister Nelson Jobim uten tvil fra Air France-flyet som forsvant på vei fra Rio de Janeiro til Paris, melder Reuters.

Et brasiliansk Hercules-fly var på vei for å lete etter det savnede flyet, da de så en mengde vrakrester langs et område på 5 kilometer, sier forsvarsministeren.

- Det bekrefter at flyet falt ned i dette området, sier han.

Pilotene om bord i Hercules-flyet sier ifølge SkyNews at det ikke var tegn til liv rundt vrakrestene. Så langt har letemannskapene ikke funnet verken døde eller overlevende i nærheten av vrakrestene.

Les mer: - Fant flyseter og metalldeler

- En kamp mot klokken
Nå når letemannskapene har kommet frem til vraket av AF 447, kan det nærmest umulige arbeidet med å finne de såkalte svarte boksene, eller ferdskriveren og taleregistratoren, settes i gang.

Arbeidet omtales som en av de mest utfordrende operasjonene som noensinne er iverksatt for å finne de svarte boksene til et fly, melder Reuters.

- Det blir en kamp mot klokken, sier den franske samferdselsministeren Jean-Louis Borloo til Reuters.

De svarte boksene består av to separate enheter. Den ene, taleregistratoren, som kontinuerlig registrerer taleregistreringer fra cockpit og ferdskriveren, som registrerer instrumentdata fra flyet. Informasjon fra de svarte boksene kan bidra til å kartlegge hvorfor Air France-flyet forsvant fra radaren og trolig styrtet mandag formiddag norsk tid.

Les også: Air France: - Sikre på at flyet har styrtet

- Som å finne ei nål i en høystakk
Men å finne fram til de svarte boksene er ingen enkel oppgave. Eksperter frykter at flyet har styrtet over Atlanterhavet og at det kan ha sunket til 4000 meters dyp.

Ifølge eksperter er søket etter de svarte boksene den mest krevende oppgaven siden utforskningen av Titanic, og arbeidet med å lokalisere den vil trolig ta flere måneder.

- Det er gode sjanser for at de svarte boksene har overlevd et eventuelt havari, men det største problemet vil bli å finne den, sier Derek Clarke i Aberdeen-selskapet Divex, som designer og bygger militært og kommersielt dykkerutstyr til Reuters.

- Hvis man tenker over hvor lang tid det tok å finne Titanic, og at vrakrestene i dette tilfellet vil være langt mindre, blir det som å lete etter ei nål i en høystakk. Det vil bli et enormt område å lete i, og det vil trolig ta flere måneder å sende ned sonarer i håp om å finne ferdskriveren og taleregistratoren, sier han.

Leter med ubåter
På bakgrunn av opplysninger fra det brasilianske luftforsvaret, antar man at flyvraket og dermed også ferdskriveren kan befinne seg mer enn 4000 meter under havoverflaten.

Det franske miljødepartementet bekrefter nå at forskningsfartøyet «Pourquoi Pas» som er utrustet med miniubåter skal delta i søket, melder Ekstrabladet.dk.

Miniubåtene kan brukes på dyp ned til 6000 meter under havoverflaten.

Signalene fra boksene kan fanges opp fra 3500 meter under overflaten, men sjansene for å fange opp signalene blir mindre jo lenger ned boksene befinner seg.

- På dyp større enn 3000 meter blir det vanskeligere, sier Dominique Busserreau, statssekretær i det franske samferdselsdepartementet til Europe 1, melder Reuters.

Ikke umulig å finne
Til tross for at mange setter spørsmålstegn ved muligheten for å finne de svarte boksene etter Air France-ulykken, vises det til teknologi som har blitt brukt i andre flykatastrofer.

Både etter flystyrten med Air Indias flight 182 utenfor Irland i 1985 og etter South African Airways flight 295 i 1987 ble de svarte boksene funnet på henholdsvis 2000 og 4200 meters dyp.

Søket etter Air India-ulykken varte i mer enn to uker, og mer enn tre måneders søk etter South African Airways-ulykken.

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere

Kommentarer til denne saken