Gå til sidens hovedinnhold

Vellykket Huyndai

Sonata er klart den mest komfortable modellen Hyundai har på markedet. Vi tør kalle oppdateringen vellykket.

Det første spørsmålet vi stilte oss da vi kjørte de første milene med Hyundai Sonata var om dette var en bil for det norske markedet.

Se karusellen under for flere bilder av komfortvognen

Riktignok er den stillegående, komfortabel og har krefter, men den kan kun leveres med en 2,4 liters bensinmotor og stasjonsvogn er det ikke snakk om. Er oppgraderingen og komforten nok til å snike seg inn på en topplassering i mellomklasse segmentet?

Vellykket kvalitetshevning
Hyundai har over en lengre periode tydeligvis hatt en kvalitetshevningskampanje på gang. Mange av deres modeller i Norge gjenspeiler dette i dag, og Sonata er vel kanskje det beste symbolet ved siden av Coupé på at Hyundai virkelig synes å ha kommet langt.

Les mer om Sonata her:
Kjøreegenskaper, motor og tekniske data
Modellutvalg og tilleggsutstyr

Sonata fremstår i dag som en bil med en god kvalitetsfølelse og kraftig forbedret lydisolering.

For stor motor
Dessverre er det enkelte elementer som gjør at Hyundai ikke glir rett inn som en direkte konkurrent til de andre familiebilene i mellomklassen som Toyota Avensis, Ford Mondeo og Mazda 6.

For det første er det prisen som starter på 369.000 kroner, mye fordi Sonata i dag kun leveres med en 2,4 liters bensinmotor som ikke er spesielt avgiftsvennlig her til lands.

Diesel kommer
Sonata vil imidlertid komme med en 2,0 liter dieselmotor i løpet av 2006, og det er nok en kombinasjon som blir spennende for det norske markedet.

Ikke som stasjonsvogn
Et annet ankepunkt er at den ikke kan leveres som stasjonsvogn. Segmentet den opererer i blir derfor mer innsnevret, og treffer også kanskje et litt mer kresent publikum. Enkelte dårlig løsninger på interiøret passer seg derfor heller ikke, selv om det hele virker mer luksuriøst enn før. Mye tyder dessuten på et bedret materialvalg i forhold til forgjengeren.

Moderne, lekkert design
Dagens Sonata er også langt mer visuelt lekrere enn forgjengeren. Elegante linjer og et stilig tøft design preger bilen. Designet er helt klart med på å bygge opp under kvalitetsinntrykket. Ingen dristige trekk fra Hyundai, men et rent og pent klassisk design.

Stor mellomklasse
Den innvendige plassen er stor, bilens konstruksjon gjør at romfølelsen er stor, og en forholdsvis høy sitteposisjon gjør at bilen virker stor og trygg under bruk.

Vi kan nok med rette si at plassmessig er den større enn gjennomsnittet i mellomklassen. Selv om det er en sedan utgave er det god plass i bagasjerommet for et par kofferter eller barnevogn.

Skinn, skinn, skinn
Har de brukt opp hele Dagros på interiøret? Hyundai har ikke spart på skinnet når de designet interiøret. Det er elektronisk regulerbare skinnseter, skinn i dørene, skinn girspak og skinn ratt. Lyse seter og nedre delen av dørene, kombinert med ellers mørke detaljer gir et lekkert preg over bilen.

Skinnsetene er komfortable å sitte i og passe hardt stoppet, men en anelse for lite støtte. Spesielt lårstøtten kunne vært bedre, men vi kjører gjerne mange mil med disse setene. Dette er jo tross alt ingen sportsbil.

Lekkert
Hyundai har gjort gode fargevalg og materialvalg på interiøret denne gang. Alt er lekkert og følelsen av en langt dyrere bil kom raskt. Bilen har kun en-sones klimaanlegg og dette er av de få tingene som forteller oss at dette ikke er en bil helt i premiumklassen.

Ikke integrert stereo
Bilen leveres med lettmetallfelger, tåkelys, alarm, automatisk klimaanlegg og elektroniske regulerbart førersete, som standard.

Stereo må du derimot legge til ekstra, og det er ingen integrert løsning du da får. Det er en helt ordinær stereo uten rattbetjening. I brosjyren for bilen er den riktignok utstyrt med integrert stereo, men det kan den ikke leveres med i Norge.

Bakgrunnen er enkelt å greit at Hyundai kun lager radio uten RDS, og dette er den norske importøren ikke interessert i, forståelig nok. De setter heller inn en DAB-radio. Et godt valg likevel, dog ikke så vakkert. Stereoen er også plassert høyt oppe, slik at displayet synes godt under bruk. Men avstanden fra en god sitteposisjon og frem til knappene for betjening blir for lang med den plasseringen den har i dag.

Konklusjon
Dette er en elegant bil både på landeveien og i byen. Den er godt utstyrt, men mangler det lille ekstra som ville gjort den til en bestselger. Ingen bil for det norske avgiftssystemet. Kort og godt en bil for de spesielt interesserte, helt til den kommer med 2,0 liter bensin og diesel.

Her ser du flere bilder av Sonataen:

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken