Gå til sidens hovedinnhold

«Vi sier det er fullt hotell»

Horer, ransmenn, hærverk og bråk. Her kan du lese hvorfor hoteller som Oslo Plaza nekter deg rom - og hvordan det kan ramme deg.

(iOslo.no) I flere artikler har iOslo.no satt fokus på hoteller som sier at hotellet er fullt, selv om de har ledige rom. Mange hotellansatte har kommentert saken - og forsvart praksisen. Se reaksjonene i bunn av saken.

Onsdag fortalte et norsk/filippinsk ektepar om hvordan kona fikk nei på et Thon-hotell i Oslo, mens hennes norske ektemann fikk rom på det samme hotellet noen minutter senere. Dette gikk sterkt inn på ekteparet, som følte seg diskriminert.

Likestillingsombudet behandler nå også en klage fra en kvinne som mener hun ble diskriminert av etniske årsaker på Thon Hotel Opera.

Plaza gjør det også
Direktør Tarje Hellebust ved Radisson SAS Plaza Hotel innrømmer at de også forteller gjester at det er fullt, selv om de har ledige rom.

- Det er vanlig verden rundt. Man må være observant hvis det kommer noen inn som ikke har reservert rom. Da kan det være noe som ikke stemmer, sier han.

Har du tips om lignende saker? Kontakt tips@ioslo.no!

Ifølge direktøren ser man an gjestene. Noen ganger får de ja, andre ganger nei.

- Det kommer helt an på situasjonen. Vi ser etter ulike signaler som om vi får blikkontakt med gjesten, sinnsstemning og så videre. I mange tilfeller ville det sikkert gått bra å gi gjesten rom, selv om vi sier nei, sier han.

- Ikke rasister
Han understreker at hudfarge eller etnisitet ikke er noe vurderingstema for å nekte noen rom.

- Det er irrelevant for oss, sier han.

Har du adresse Oslo eller omegn og går innom for å få et rom uten reservasjon, sliter du også på Plaza - i likhet med praksisen som har vært utøvet på Thon-hoteller i hovedstaden.

- Det er enklere å si ja til gjesten om han kommer utenbys fra eller om han er utenlandsk. Det er mer som foregår i Oslo enn man vil tro. Hotellene må selv ha frihet til å velge ut gjestene, mener han.

Etter at iOslo.no publiserte sakene om forskjellsbehandling ved hotellene, har mange hotellansatte og hotellgjester tatt kontakt. Her kan du lese noen av reaksjonene:

«Hva med å skrive om oss hotel nattevakter som må slite med bråkete og fulle folk natten lang? Som blir kjeftet på så øra flagrer fordi man sier hotellet er fullt, men dette nekter folk å godta fordi de har lest i nettavisen at det aldri er fullt. Ta en titt på belegget det siste året, og ikke minst de siste ukene! Og jeg garanterer at når det er så fullt som det er, da drikker folk mye og det er lettere å plukke med seg ei hore fra byen. For det er nettopp det de gjør.

Hva med å skrive om oss som blir truet på livet og det som verre er, tro det eller ei, nesten daglig!? Ransforsøk, vakter som blir banket opp, dratt over resepsjonsdisken og slengt kaffe og te etter seg, det er ting vi må slite med. Så at jeg reserverer meg retten til å nekte folk rom, det er noe jeg ikke gir fra meg!

Hva med å skrive om rabiate gjester som tømmer brannslukkningsapparater, som ødelegger rommene sine, kliner avføring på veggene? Hva med å skrive om når politiet sto utenfor døra mi i full beredskapsutstyr, med mp5 og det hele, for å ha razzia på ett av rommene?

Hva med å skrive om alle de forbannede gjestene som ringer og sier at noen har fest på rommet, og man må ringe vektere og gjerne politiet før dem roer seg ned? Og hvem er det som fester mest, jo det er folk som kommer fra oslo, som leier ett hotelrom for å feste med venner de ikke vil ha hos seg selv! Ære være vekterne som vi som jobber alene på natt kan ringe til, for det er søren ikke alltid politiet er så interessert i å komme!

Men burde vel ikke regne med noe hjelp fra nettavisen, dette er vel ikke noen sak dere vil ta tak i. Dere vil vel ikke vise leserne deres at det faktisk er noen som passer på dem når de overnatter på hotel? Vi lavtlønte i hotelbransjen bør vel bare holde kjeft og la alt passere.

Hilsen en som har fått nok.»



«hei,

eg er filipinsk syklister i vestlandet. Har vært på tur sammen med familie eller eg er alene. Fleste av turen min ,vi sover i bilen pga. kvar gang eg gå på hotellet. det er ikke ledig. Eg er så lei her i norge. idiot som jobbe på hotellet. det er alltid ikke ledig rom.

hilsen meg»



«Kunne ha vært en idé å avskaffe mistenkelighet og be om legitimasjon som dem gjør i alle Hoteller i Nederland før du får et rom....inkludert Thons hoteller dernede....selv jeg som er fortsatt nederlender blir bedt om leg...lol...og det er helt allright....i dette tilfellet vet jeg at hennes pass er forsynt med dobbeltnavnvet, så dette kunne ha vært unngått....

Veldig dumt av hoteller som har Thon-navnet, møte mannen et par 3 ganger og han er en skikkelig Ola Nordmann i all positiv forstand, synd...

ha en fin dag, NN»



«Jeg blir så innmari provosert av måten dere legger fram denne saken på. ALLE hoteller har samme praksis så ikke la dette bli et idiotisk angrep på Thon. Jeg har selv jobbet på hotell i mange år i resepsjonen og det dreier seg LANGT ifra om rasisme eller diskriminering. Det dreier seg KUN om hotellets sikkerhet, og det beste for kundene våre! Det har vist seg gjentatte ganger at det var en stor feil å slippe inn gjester på walk in. Gjester som kommer uten reservasjon tar vi ytterst skjelden inn, og det er mange gode grunner til det. Nå må folk slutte å blande seg opp i ting de ikke har peiling på, og stille seg bak disken i noen år selv for å se hva som foregår. Det er faktisk med full rett at hotellet avviser walk in. Og ALLE hoteller gjør det, slettes ikke bare Thon-kjeden.

Mvh Service manager i resepsjon (og nei, jeg jobber ikke for Thon men for NN (en annen kjede, journ.anm.) og vi er akkuratt like!)»

Er det greit at hoteller lyver og sier de ikke har rom? Eller er det diskriminering? Si din mening her!

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album

Kommentarer til denne saken