Gå til sidens hovedinnhold

- Vi vil ha vei nå!

- Regjeringen jobber for sent. Sett folk i arbeid, og bygg veier nå, sier Norges Lastebileier-Forbund.

MINITEST:Kan du trafikkreglene?

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener at noe godt kan komme ut av finanskrisen.

- Veinettet skriker etter vedlikehold. Vi kan nå slå flere fluer i en smekk, bare myndighetene vil, sier administrerende direktør i NLF Olav Slaatsveen til Nettavisen.

LES OGSÅ:Derfor er norske veier så dårlige

LES OGSÅ: 29 veier Navarsete glemte

Han mener at regjeringen nå bør få folk i anlegg- og transportbransjen ut i arbeid så fort som mulig. - Arbeidsledigheten er økende, og noe må gjøres for altfor mange mister jobbene sine, sier Slaatsveen.

Han legger til at det nå er gode muligheter for å få folk ut i arbeid og bygge veier.

- Oljeprisen er på vei ned og det samme gjelder for stål. Dette er elementer som brukes i asfalt. Tidligere har vi slitt med anbydere i veiutbyggingen, men nå vet vi at det står en rekke anbydere klare til å gi priser, sier Slaatsveen.

Dermed er det billigere å bygge vei.

- Her har regjeringen muligheten til å motvirke negative konsekvenser i realøkonomien. Samtidig kan de bygge opp en solid vegkapital, som vil gi langsiktige «renteinntekter» i form av bedre framkommelighet og større trafikksikkerhet, sier Slaatsveen.

LES OGSÅ:Her må du kjøre sikksakk

Han forteller at om noen år vil eldrebølgen ta seg inn over landet, og skape en svakere arbeidskraft.

- Nå har vi muligheten til å gjøre en skikkelig investering for framtiden, sier Slaatsveen.

LES OGSÅ:Denne veien bygges for fort

I tillegg påpeker han at med dette vil man også redde kompetansen innenfor fagmiljøene.

Enormt etterslep
NLF krever at det fokuseres på behovet for å gjøre noe med forfallet på riks- og fylkesvegene.

Teknisk Ukeblad (TU) har tidligere påpekt det enorme etterslepet i vedlikehold av veinettet.

Ut fra dagens bevilgninger vil det minst ta 225 år før alle veier er oppgradert til akseptabel standard, ifølge TU.

LES MER:Dårlige veier i 225 år til

Tall fra Statens vegvesen viser at forfallet på riks- og fylkesvegene var som følger per 01.01.2008 (i 2007-kr avrundet):

Stamveger: 5,7 mrd kr

Øvrige riksveger: 10,2 mrd kr

Fylkesveger: 12,1 mrd kr

- Til sammen finnes det et etterslep på 28 milliarder kroner på riks- og fylkesveiene, sier veideadministrerende direktør i NLF Jan-Terje Mentzoni til Nettavisen.

Han forteller at NLF ikke forstår hvorfor regjeringen ikke setter i gang strakstiltak.

LES OGSÅ:Dette er Norges verste vei

- Prosjektene kan startes nå fortløpende, men i et brev fra finanskomiteen nå nylig står det at regjeringen vil komme tilbake til dette spørsmålet omkring slutten av januar. Dette er for sent. Vi ser at arbeidsledigheten øker, sier Mentzoni.

Han forteller at NLF ser på bevilgninger til vei som en investering, og ikke som en utgift slik myndighetene kan gjøre.

- I tillegg gir forbedrete veier en stor økonomisk gevinst for næringslivet, sier Mentzoni.

LES OGSÅ:Her velter trailerne som dominobrikker

Elendige veier
- Det er ingen dårlig sammenligning å si at enkelte av de norske veiene ligner russiske kjerreveier. Det finnes nok av veier med ujevnt underlag som kan skape trafikkfare både for lastebiler og personbiler, sier Slaatsveen.

Han forteller at ujevne veier skaper problemer for brøytingen.

- Is og snø sitter igjen i hjulsporene, og vi er bekymret hver vinter for potensielle ulykker, sier Slaatsveen.

LES OGSÅ:Riksvei 60 Innvik-Olden er fra 1936 og har ett felt

Mentzoni forteller at det finnes nok av eksempler på trailere som har store problemer med å passere på flere veistrekninger.

- Ofte må de kjøre helt ut i grøfta og ut av veibanen. Dette ødelegger både vei og trailer, spesielt når veibanen gir etter og traileren havner i grøfta, sier han.

Han legger til: - Det er bare å sette i gang å bygge vei, det må da være et grunnlag for å bruke mer penger til dette. Slik som det er nå, så jobber regjeringen for sent.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- 29 veier Navarsete glemte

- Trygghet til kr 30.000

- Sports-SUV med råsterk dieselmotor

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet

Kommentarer til denne saken