Gå til sidens hovedinnhold

Vil fusjonere Saab og Volvo

Ingeniørene i Saab og Volvo frykter utenlandske eiere, og mener selskapene bør fusjonere under nordiske eiere.

I et innlegg i Svenska Dagbladet tar representantene for ingeniørene i de to svenske bilprodusentene Saab og Volvo til orde for felles nordisk eierskap av selskapene.

I dag eies Saab av General Motors (GM) mens Volvo eies av Ford. Begge er amerikanske selskaper som sliter med økonomien. Den siste tiden har Ford og GM sagt at de vil selge Volvo og Saab for å frigjøre sårt trengt kapital. Tidligere denne uken ble det kjent at kinesiske Changan vurderer å kjøpe Volvo.

LES OGSÅ: Volvo blir kinesisk

Magnus Sundemo og Håkan Danielsson, som representerer tusenvis av ingeniører i de to selskapene, skriver i et debattinnlegg i Svenska Dagbladet at det er viktig å beholde kompetanse og eierskap i de to selskapene i Norden.

Tenke nordisk
«Søkelyset for fremtidige eiere må være en løsning der industriell kompetanse og kapital genereres nordisk, og der begge varemerker legges i et felles selskap» skriver de to og etterlyser samtidig nordiske eiere til selskapene.

De to peker på at årene etter at de to ble kjøpt opp av GM og Ford har vært frustrerende fordi nye ideer om avanserte løsninger er blitt stanset eller ikke tatt i bruk for å møte kravene som kundene og myndighetene stiller.

De mener at spørsmålet om hvem som skal overta og redde Volvo og Saab har vært prøvd og ikke fungerer, og at tanken om at de skal være store og sterke er utdatert.

«Volvo har i Fords eie gått fra et lønnsomt og voksende foretak til et som krymper og ikke lenger er lønnsomt. Steng av den tenkningen først som sist,» skriver de.

Utnytte litenheten
De mener at de to burde utnytte at de er små og fleksible til å komme ut av krisen.

«Vår mulighet ligger i raskt å kunne forsyne et stadig mer miljøbevisst marked i hele verden med kjøretøyer som forener sikkerhets- og miljøkrav,» skriver de.

Som eksempel på mulighetene viser de til erfaringene fra svensk flyindustri som åpner for å ta i bruk nye komposittmaterialer som kan gi biler med lavere vekt. Dermed kan de nøye seg med mindre motorer som har lavere utslipp.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- 15.000 i vrakpant

- Den absolutte verstingen

- Her kjører alle feil

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken