Gå til sidens hovedinnhold

Vil gjøre det dyrere å kjøre når lufta er dårlig

Varsellampene for Oslo-lufta lyser rødt. Nå kommer kravet om å avgiftsbelegge bilistene ekstra når luftkvaliteten forverres.

Miljøvernere og astmatikere slår seg sammen og krever forurensningsavgift på bompengene for å hindre at luftforurensningen i byene når helsefarlige nivåer.

- Byene vegrer seg litt for å innføre tiltak, og jeg tror nasjonale myndigheter må på banen, sier fagsjef Britt Ann K. Høiskar i Astma- og Allergiforbundet til Nettavisen.

Kobles til bompenger
Sammen med Norges Naturvernforbund foreslår de tiltak som slår inn allerede på gult nivå, slik som parkeringsbegrensninger og forurensningsavgift på bompenger. (Se rammesak). Ved dårlig luftkvalitet på oransje nivå vil forslagsstillerne videreføre disse tiltakene og skru opp forurensningsavgiften, og på rødt nivå - med svært dårlig luftkvalitet - vil de gi politiet mulighet til å gripe inn, dirigere om trafikken og kun tillate kollektivtrafikk, elektriske biler og nyttetrafikk med lave utslipp.

Slike tøffe tiltak er nødvendig, mener Høiskar.

Vil ha tiltak før det blir for ille
- Vi er ikke imot bilkjøring, men vi kan ikke akseptere at befolkningen eksponeres for helsefarlig luft. For å unngå at vi kommer opp på helsefarlige nivåer, må vi sette inn tiltak tidligere og basere tiltakene på de varslede forurensningsnivåene, sier Høiskar.

Inntektene fra de økte avgiftene vil hun bruke på ekspressbusser og andre tiltak som kan bedre luftsituasjonen.

Lyser rødt for Oslo-lufta
Forslaget kommer samme dag som varsellampene for Oslo-lufta igjen lyser rødt. Situasjonen er ikke stort bedre i Bergen, som tirsdag har oransje nivå og dårlig luftkvalitet på Danmarksplass. Også i Ålesund var det tirsdag luftforurensning på samme nivå.

Sist vinter skjedde det flere ganger i Oslo og Bergen. Nå truer kombinasjonen kaldt vær, vindstille og høytrykk med å gi hovedstaden noen dager med mye forurenset luft igjen.

Tirsdag ettermiddag melder nettstedet Luftkvalitet.info om røde nivåer og dermed svært dårlig luftkvalitet på målestasjonen på E6 ved Manglerud i Oslo. Det betyr høy helserisiko for utsatte grupper. Nivået gikk over EUs grenseverdi, som er 200 mikrogram NO2 per kubikkmeter luft. Denne grensen kan overskrides inntil 18 timer i året, men denne timekvoten var brukt opp allerede i januar.

Irriterer følsomme luftveier
Nitrogendioksid er en gass som raskt irriterer følsomme luftveier, og den kommer i hovedsak fra biltrafikken og særlig dieselbiler.

- Rundt 10 prosent av den voksne befolkningen, og mellom 10 og 15 prosent av barna har luftveisplager. Nye data som blir presentert på nyåret viser at forekomsten er økende blant barn. Det er flere faktorer som påvirker dette, men luftforurensning er én viktig faktor, sier Brittt Ann K. Høiskar.

Hun synes ikke sentrale myndigheter har vist stor handlekraft for å begrense problemene og viser til at det i flere år er blitt varslet en nasjonal handlingsplan.

- Vi har sendt vårt forslag både til Samferdselsdepartementet, Helsedepartementet og Miljøverndepartementet. Vi kunne ha sendt det til Finansdepartementet også med tanke på avgiftene vi foreslår, men vi håper de kan snakke sammen, sier Høiskar.

Kommentarer til denne saken