Gå til sidens hovedinnhold

Vil lage festning mot selgere

Forbrukerrådet krever forhåndssamtykke ved telefon- og dørsalg. Og de får ikke spurt hvis du har reservert deg ...

Dermed støtter rådet forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- I praksis vil et samtykke bety et forbud mot telefonsalg, og det ønsker vi velkommen. Vi registrerer mange forbrukersaker på dette området, sa Thon til Nettavisen i høst.

Forbrukermyndighetene kommer med forslagene i høringssvar til den nye markedsføringsloven.

Skjerper dagens lovverk
Forbrukerrådet innstiller på at forbrukerne må ha gitt sitt samtykke på forhånd ved telefon- og dørsalg, og at den næringsdrivende må ta initiativet til å innhente dette. Det innebærer en skjerping av dagens reservasjonsordning, der initiativet hvis man vil reservere seg må tas av forbrukerne selv.

- Å kreve forhåndssamtykke er det samme som å sette kroken på døra for en stor bransje, og vi sier definitivt nei til et slikt forslag, sa daglig leder Therese Fevang i Norsk Direktemarkedsførings Forening i høst.

Reservasjon for pengeinnsamling
- I utgangspunktet krever vi at telefonsalg fra ideelle og humanitære organisasjoner stilles på linje med annen telefon-markedsføring, med unntak for rene pengeinnsamlinger, sier seniorrådgiver Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet til rådets nettside.

Forbrukerrådet går inn for en reservasjonsordning ved pengeinnsamlinger via telefon, og vil også støtte reservasjonsordning for uadressert reklame.

I dag kan du reservere deg mot adressert reklame og telefonsalg ved å klikke her.

Forbrukerrådet krever også et forbud mot direktereklame mot barn og unge under 16 år og støtter forslaget om å gi Forbrukerombudet/Markedsrådet nødvendig kompetanse til å håndheve og sanksjonere urimelig og ulovlig markedsføringspraksis.

Reklame

NÅ: Stort salg på sport og friluft

Kommentarer til denne saken