Gå til sidens hovedinnhold

Vil sparke flygelederne

Høyre-politiker Søren Fredrik Voie har fått nok av de norske flygelederne. Nå vil han gi dem fyken.

- Si opp flygelederne, og kjøp tjenestene fra Sverige eller fra andre steder i utlandet, sier Voie til TV 2 Nettavisen.

Irritasjonen over kanselleringer og forsinkelser i flytrafikken får Høyre-politikeren Søren Fredrik Voie til å foreslå drastiske handlinger.

- Hvor lenge skal det være lov for en arbeidstakergruppe i monopolsituasjon å sabotere både egen arbeidsgiver, arbeidsplass og i særdeleshet egne kunder, raser Voie.

Han har allerede sittet en periode på Stortinget som representant fra Nordland fylke. Etter valget er han vararepresentant.

- Jeg har vært og er storbruker av flytjenester. For oss som klamrer oss fast i Distrikts-Norge er det helt uholdbart slik som det har fått utvikle seg over tid, sier Voie til TV 2 Nettavisen.

Vil sette fokus på de reisende
Han understreker at han ikke kjenner til flygeledernes jobb eller organiseringen med Avinor, men vil gjerne uttale seg om saken likevel.

«Det er helt uholdbart slik som det har fått utvikle seg.»

- Søren Fredrik Voie

- Det jeg er spesialist på, er å reise med fly. Det jeg helst vil, er at flyet skal komme frem til rett tid. Og jeg er ikke alene om dette. Jeg er sammen med noen 100.000 andre, og det er på tide at det settes fokus på oss.

Ifølge Voie er problemene i Avinor et tema som diskuteres ofte i Høyre.

Dramatikken i Avinor fortsatte mandag morgen da meldingen om at sjefen for Oslo kontrollsentral, Per Christian Haraldsen, går på dagen.

Reagen gjorde det
Søren Fredrik Voie er ikke den første politikeren som vil sparke flygeledere. Den mest kjente er Ronald Reagans knallharde oppgjør med flygelederne i 1981.

I august 1981 gikk 13.000 av 17.500 flygeledere ut i streik i et forsøk på å få høyere lønn. Ronald Reagan satte hardt mot hardt og krevde at flygelederne gikk tilbake på jobb innen 48 timer. De som ikke fulgte kravet, ville få sparken.

Samtidig holdt Reagan flytrafikken i gang takket være militære flygeledere, flyinspektører og andre flygeledere som ikke var tatt ut i streik. Flytrafikken ble også noe redusert rundt de mest travle tidene av døgnet.

Til slutt mistet 11.000 av flygelederne som streiket jobben.

Hva mener du bør gjøres med problemene i luftfarten. Diskuter saken i Veggavisen.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken