(SIDE2): Det var en hyggelig og kald fornøyelse da Arts & Crafts nyeste kolleksjon ble lansert på Ice Bar i Oslo.

Det norske designmerket A&C har ingått et samarbeid med WWF (World Wide Fund for Nature) - som jobber med de største truslene mot havmiljøet, og som er engasjert i prosjekter som spenner fra isfylte farvann i Artktis, til de dypeste havområdene til Atlantis.

Norsk og naturlig
20 prosent av inntektene som kommer inn fra smykkene vil gå direkte til WWF.

- Det betyr utrolig mye for oss å kunne samarbeide med WWF. De er en veldig seriøst aktør, som gjør mye viktig arbeid for miljøet. Vi et et lite firma, som er omgitt av digre nasjonale selskaper med større krefter. Akkurat derfor synes vi det er viktig å vise hvem vi er. Og det er norsk og naturlig. Det finnes ikke noe som er særlig mer norskt enn nettopp havet, med tanke på fiskenæringen og oljen vi henter derfra, sier A&C-gründer Birgit Løitegaard til Side2.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Det er det at vi er norske og naturlige som gjør at vi blir sett i utlandet. Det er det som skiller oss fra de andre. Vårt design har et skandinavisk preg over seg, og for eksempel i Kina så digger de det, sier hun.

Smykkekolleksjonen, som er inspirert av havet, er designet av A&C`s Katja Synnestvedt Berger

Blue Waves
- Smykkene er moderne, og lett å assosiere med det skandinaviske. Smykkende er lagd av blått glass og ekte sølv. Den håndstøpte steinen er laget av resirkulert glass. Smykkene er formet som en bølge, sier Løitegaard.

I tillegg til Blue Waves-smykkene har A&C en sølvkolleksjon av samme håndlagde kvaliteter, som er inspirert av naturen og de fire årstidene.

- Alt som kommer fra oss er håndlagd. Vi har en egen smie i Indonesia som produserer smykkene våre. Vi ønsker å designe smykker for kvinner som liker å være seg selv, og som er naturlige.

Dette er ikke første gang smykkemerket samarbeider med WWF. I 2010, ble kolleksjonen Winter Dream ble lansert. I alt ble det solgt 3100 smykker, og det ga WWF en inntekt på rundt 35.000 kroner.

4668