Gå til sidens hovedinnhold

Endelig er nye A3 avduket

Denne kommer du til å se svært mange av i Norge.

Den nye Audi A3 er en av de dårligst bevarte hemmelighetene som skulle avdukes på årets store bilutstilling i Genève. De lekkede bildene har nemlig svirret på internett i lang tid, men nå er den altså offisiell-offisiell.

3. generasjon A3 ser på mange måter ganske lik ut som forgjengeren, og en kan nesten tro at det er en facelift som trekker designet litt i A1-retning. Men Audi hevder på sin side at dette er en splitter ny bil - «fra front til hekk» som de så fint sier det.

Det Audi er aller mest fornøyd med ved den nye bilen er at de har klart å gjøre den betydelig lettere enn sin forgjenger, blant annet gjennom mer liberal bruk av aluminium og det de kaller «ultra lettvekts teknologi». En vektreduksjon på opp til 80 kilo kan bety til dels mye, både når det kommer til kjøreegenskaper, ytelse og forbruk.

Med en 1,4-liters motor under panseret skal bilen veie bare 1175 kilo.

Tre nye motorer - flere på vei

Motorsiden vil nok for mange være det mest spennende, og her er det i første omgang snakk om to nye bensinmotorer med turbo på 1,4 og 1,8 liter, samt en toliters dieselmotor. Sistnevnte vil ha et utslipp på relativt hyggelige 106 gram co2/km, noe som tilsvar et forbruk på 0,41 liter per mil. Med 143 hestekrefter og 320 Nm dreiemoment blir den ingen sinke heller - men den vil kun være tilgjengelig med manuell girkasse i første omgang.

1,4-liters bensinmotoren har 122 hestekrefter og 200 Nm dreiemoment, og har et blandet forbruk på 0,52 liter per mil (120 gram co2/km). Dette er faktisk litt lavere effekt enn dagens modell med 125 hestekrefter, men et betydelig lavere forbruk.

Storebroren på 1,8 liter ser ut til å bli en svært spennende sak på 180 hestekrefter med 250 Nm dreiemoment, som skal dra bilen fra 0 til 100 på 7,2 sekunder. Dette skjer uten at forbruket økes til mer enn 0,56 liter per mil, mye takket være bilen 7-trinns automatkasse.

Importøren Møller er samtidig nøye med å understreke at det er en 1,6-liters dieselversjon med 105 hestekrefter i horisonten, som med sitt forbruk på 0,38 liter per mil vil ha et offisielt CO2-utslipp på 99 gram co2/km.

Ingen store dimensjonsendringer

Når det gjelder designet så har det som tidligere nevnt blitt litt mer A1-likt og litt skarpere i kantene, men ellers er det veldig åpenbart at dette er en A3.

Det som kanskje er mer interessant er at bilen har fått økt akselavstand, uten at den er økt i lengde. Det betyr at det er litt mindre overheng foran, noe som bør kunne gjør bilen enda mer stabil. Med tanke på at Audier alltid er noe som gir en lyst til å tråkke på gassen, kan det være en fordel. Vi antar at det også betyr en anelse bedre beinplass.

På interiørsiden fortsetter Audi i kjent stil, og som på A1 trekker de nå elementer fra sine større biler inn i de mindre modellene. Det etter hvert velkjente GPS/infotainmentsystemet MMI vil for eksempel være kjent for mange etter hvert.

Kommer til høsten

- Audi A3 er en 16-årig suksesshistorie for Audi. Når første generasjon kom på markedet i 1996 definerte den et nytt segment. Siden den gang har Audi A3 vært markedslederen i det kompakte premiumsegmentet her i Norge, sier Audi direktør Vidar Eriksen i en pressemelding.

Bilen får salgsstart i sommer, og vil leveres i september.

Kommentarer til denne saken