Gå til sidens hovedinnhold

Folke-Audien slik vi vil ha den

Endelig har den «skikkelige» A3-en kommet.

Det har vært mye snakk om den harde konkurransen i «det kompakte premiumsegmentet» de siste måneden, der Audi A3, Volvo V40, Mercedes A-klasse og til dels også Lexus CT200h har gått i strupen på hverandre.

Salgstatistikken har derimot gitt et visst inntrykk av at det egentlig ikke har vært så mye kamp. V40 og A-klassen har vært en kjempesuksess, mens A3 har ikke vært på topp 20-listen en gang.

Les også: Har firedoblet salget over natten

Men dette er ingen overraskelse, for det er først nå at den utgaven av A3 som faktisk forventes å selge i Norge dukker opp - nemlig Sportback-varianten, eller femdørsutgaven på godt norsk. Hele 90 prosent av salget tror Audi at denne modellen vil stå for av A3-salget.

Designmessig er bilen ved første øyekast oppsiktsvekkende lik den forrige generasjonen A3, til tross for at bilen er en splitter ny bil på alle måter. Vi er fortsatt høyst usikker på om Audi har gjort et rett valg ved å være så konservativ i stylingen av nye A3, men som på standardutgaven ligger djevelen i detaljene: Jo mer du ser på den, jo større ser en at ulikhetene er.

Faktisk er det slik at designet på nye A3 er det som den gamle A3 egentlig burde vært, og selv om det er veldig konservativt, så fungerer det.

Samme grunnlaget som Golf

VW-konsernet har blitt verdensmestre i gjenbruk, og den nye A3 er på mange måter helt lik som den nye Golf når man begynner å bli litt teknisk. Den bygger på den samme platformen, og da designvalg ble gjort for å tilpasse for eksempel det nye interiøret i A3, så var det noe som også påvirket nye Golf.

Da vi hentet A3 Sportback hos importøren, satt vi fra oss en ny Golf, og det er ikke til å komme utenom at de to bilene på mange måter føles veldig like. Oppsett og kjørefølelse er på mange måter veldig likt, og en kjenner at det er to biler som er nært beslektet.

Samtidig er en aldri i tvil om hva som er en Audi og hva som er en VW. Den nye A3 har noe mye mer «audisk» over seg enn sin forgjenger, og det er en opplevd kvalitetsforskjell som er merkbar, og en får lyst til lå kjøre de to bilene på forskjellig måter. Audi skal være litt mer bil enn VW, og den balansegangen har en klart veldig bra, til tross for at det grunnleggende sett er to relativt like biler.

Minimale forskjeller

Sammenligner man Sportback-utgaven mot 3-dørsutgaven er den en anelse større med en forlenging på syv centimeter, og en akselavstand som har økt med 4 centimeter. Med på kjøpet har en også fått et 15 liters større bagasjerom.

Nå er det en håndfull måneder siden vi kjørte 3-dørsutgaven, men på veien kan vi ikke erindre at denne lille forstørrelsen utgjør noe som helst i praksis for kjørefølelsen. Bilen føles stabil og ledig, og har rett og slett veldig gode kjøreegenskaper. På litt glatte vinterveier virker det som om bilen storkoser seg, og på bare veier er alt bare helt rett.

I grunn akuratt som 3-dørsutgaven.

Flott drivlinje

Under panseret sitter det i vår testbil den nye 2-liters turbodieselmotor på 150 hestekrefter som samarbeider med en tradisjonell 6-trinns manuell girkasse.

Det er blitt mer og mer vanlig med automatiske girkasser, og VW-konsernet har en av de bedre på markedet, men det er befriende og godt å kjøre en bil der motor og manuell girkasse står så godt til hverandre. Girkassen er veldig direkte og behagelig å bruke, og oppfordrer til litt aktiv kjøring.

Motoren er er mer enn kraftig nok til den relativt lette bilen, og utover litt høyt støynivå, er det nesten lett å glemme at det er en dieselmotor. Årsaken er utvilsomt at maksimal effekt finnes mellom 3500 og 4000 RPM.

Utover våren og året vil Audi tilgjengeliggjøre bilen med stadig flere motoralternativer, hvor de aller billigste (105 hk bensin) og dyreste motoralternativene kommer i august.

Utsøkt interiør

Bak rattet er det alltid lett å finne seg til rette i en Audi, og vi sitter veldig godt i de manuelle sportssetene. Justeringsmulighetene for rattet er også nærmest optimale.

Interiørmessig er nye A3 en stilstudie i minimalistisk funksjonalitet. Forrige generasjon A3 var rett og slett litt for vanlig, men i nye A3 har en klart å lage noe som umiskjennelig er Audi - selv om en ikke har like mye plass å boltre seg på som i flaggskipmodeller som A6, A7 og A8. Det handler i særlig grad om midtkonsollen som er like funksjonell og god som på de store modellene, men det er gjort med litt mer diskresjon og stil som passer til en mindre bil.

En får følelsen av at en har tenkt på detaljene. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og alt «bare virker». Audis eminente multimediasystem MMI-er et godt eksempel på dette, som i toppversjon guider deg rundt køene og har en utrolig god brukervennlighet.

Med to ekstra dører er det naturligvis relevant med bakseteplass, og i baksetene er det helt greit for to voksne personer å sitte - forutsatt at de i forsetene ikke er de aller største egoistene.

Er alt den skal være

På utsiden kan det ved første øyekast virke som om nye A3 Sportback er en litt forglemmelig bil, men har du først satt deg inn i den og testet den, er den vanskelig å glemme. I likhet med Golf er det en bil som er uten nevneverdige svakheter, mens oppsiden - spsielt interiørmessig - er betydelig større.

Prismessig er bilen heller ikke avskrekkende. Med 150 hesters dielsemotor begynner A3 Sportback på 304.000 kroner, og med den obligatoriske 100.000-kronersøkningen på ekstrautstyr som du må regne med på tyske premiumbiler, havner testbilen vår på i overkant av 400.000 kroner - omtrent som en topputstyrt Lexus CT200h.

I prisen får man da en av markedes beste multimediesystemer med Google Earth-integrering i GPS-løsningen, sportsseter, et helt fantastik høytalersystem fra B&O, delskinnseter, xenonlys, ryggesensorer og et sportsunderstell som gir flotte kjøreegenskaper uten at det går ut over komforten.

Valget er ikke blitt enklere for den som vil ha en litt påkostet kompaktbil.

Kommentarer til denne saken