Da Audi annonserte at de skulle komme med en sedanversjon av A3, var det nok en og annen som tenkte at dette var et spesialprodukt rettet mot det amerikanske markedet, der sedan er alfa og omega

Audi har tross alt produsert A3 i 18 år, med stor suksess - og det er først når de nå virkelig setter inn støtet mot det amerikanske markedet, at de velger å lansere en slik variant.

Men bilen viste seg likevel å dukke opp i listene på det europeiske markedet, og ikke minst her i Norge, hvor sedan nesten har blitt ensbetydende med dårlig salg.

Et estetisk valg

Sedan har derimot noen helt klare fordeler - også her i Norge. Den største er utvilsomt utseende (selv om det finnes andre modeller på markedet som fremstår som unntaket fra regelen) – og det er nettopp det som er det lille trumfkortet til A3 «Sportssedan».

Bilen har nemlig gått gjennom en komplett makeover når det kommer til design. Ikke bare har de byttet ut bakdelen, men de har også endret fronten for å gi bilen et bedre helhetsinntrykk.

Da vi så de første bildene av bilen ved lansering, skal vi være ærlige på at vi var skeptiske, men i virkeligheten ser bilen virkelig flott ut. På mange måter har den store likhetstrekk med A4 sedan, men den har en egen eleganse over seg.

Sedan upraktisk? Nei da!

Teknisk sett er bilen relativt lik A3 Sportback , der den deler det meste under skallet – men den er både 15 centimeter lenger, et par hårstrå lavere og 11 millimeter bredere for syns skyld.

Den ekstra lengden er i praksis utelukkende brukt til å utvide lengden på bagasjerommet, for både i førersetet og i baksetene føles dette som en «vanlig» A3 - og du har den samme akselavstanden.

Det at du har fått litt mer lengde på bagasjerommet, gjør da også at det er overraskende god plass. Faktisk er det slik at sedanutgaven har vesentlig mer volum i bagasjerommet enn både 2- og 5-dørsutgaven av bilen.

Og ja: Baksetene kan legges ned uten begrensninger, noe som skaper god fleksibilitet - selv om det er mer rom for å laste i høyden med de andre modellene.

En A3 er en A3

Når det kommer til interiørdesignet generelt, er sedanutgaven identisk med andre A3-varianter. Det betyr at det er minimalistisk og funksjonelt, og ikke minst påfallende intuitivt. Og hver gang vi setter oss bak rattet i en A3, blir vi samtidig begeistret over at Audi har tatt seg bryet med å integrere midtkonsollfunksjonalitet fra de større modellene sine.

Dette er nemlig ikke noen selvfølge: I Q3 finner du kontrollene for multimediesystemet MM rett under skjermen i dashbordet, og det fungerer ikke like godt.

Kjøreegenskaper

Vi har testet bilen på relativt sleipt vinterføre, og har dermed ikke helt fått testet bilens ytterpunkter på gode veier. Inntrykket vi sitter med er likevel at bilen har kjøreegenskaper som ligger på samme nivå som Sportback – kanskje med et hårstrå skarpere håndtering. Vi ser ikke bort ifra at dette kan være at vi har en følelse av å sitte litt lavere i sedanutgaven.

Les også:

Bilens drivlinje er i kjent Audi-stil helt upåklagelig. Vår testbil er utstyrt med en bensinmotor på 140 hestekrefter, koblet sammen med Audis etter hvert så velkjente 7-trinn S tronic dobbelclutch automatkasse. Denne byr på lynraske og gode girskift, og virker nær skreddersydd til motoren.

Det eneste skåret i gleden er at BMWs 8-trinns «ekte» automatiske girkasse rett og slett er enda bedre. Men det er litt som å være misfornøyd med å finne gull, fordi det ikke var platina.

Kjøreegenskapene kan også påvirkes i noe grad av Audis «drive select»-system, der alt fra styrefølelse og gassrespons, til giragressivitet justeres etter egne preferanser.

Er hva den utgir seg for å være

Audi A3 Sedan er nettopp det den utgir seg for å være: Audis bestselgende modell i sedanutforming - verken mer eller mindre.

Og selv om det tok Audi 18 år å få laget denne bilen, er det nesten fristende å si at det var verdt ventetiden. A3 i de to andre karosserivalgene er litt i overkant udristige, men med sedanutgaven fremstår A3 hakket mer moderne. Prisen er også i samme leie som de andre variantene.

Når du da i tillegg faktisk får mer bagasjeplass, så har bilen faktisk mer enn livets rett her i landet.