Gå til sidens hovedinnhold

Denne bilen elsker norske veier

Vi har forsøkt, men det er vanskelig å si noe som helst galt om denne bilen.

Før nyttår var vi ute og testet VW Passat Alltrack, som sett med norske øyne er en påfallende interessant bil. Utrolig praktisk, stor fremkommelighet, flott motorisering, godt med utstyr og fint lite annet enn litt høy pris og en anelse SUV-kjørefølelse å trekke for.

Les også: Noe særlig bedre blir det ikke

Denne gangen har vi funnet frem til det som nærmest kan kalles søsterbilen, nemlig Audi A4 Allroad. Dette er en bil som følger samme oppskrift som Passat Alltrack:

En starter med en A4, sørger for at firehjulsdrift er på plass, utelukker de svakeste motorene, passer på at det er ekstra beskyttelse under bilen - og så monterer man en del beskyttelseselementer rundt hele bilen som sørger for at lakken ikke blir ødelagt i det øyeblikket man tenker på en skogsbilvei.

Samtidig så beholder man alle de tingene som en liker med A4 i utgangspunktet, inkludert mesteparten av designet, interiøret og den relativt romslige plassen.

Test av A4 facelift: Nesten mer krefter enn den har godt av

Det beste fra to verdener

Og resultatet av denne lille modifikasjonen av A4 kan vi rett og slett rapportere om at fungerer utmerket. Det er nesten så vi er fristet til å si at du få alle fordelene av både en stasjonsvogn og en SUV, uten at du blir sittende igjen med ulempene fra noen av delene.

På mange måter er det akuratt det samme å si om A4 Allroad, som Passat Alltrack, der du i utgangspunktet betaler en del ekstra for å få litt mer praktikalitet enn basisbilen. Men forskjellen er at på Audi, har ingeniørene klart å heve bilen med 37 millimeter, uten at dette i betydelig grad har gått ut over kjøreegenskapene. For mens Passat Alltrack føles noe tung når du drar frem den aktive kjøringen, føles A4 Allroad mye mindre påvirket av den økte bakkeklaringen og vekten.

Jo da, A4 i standard utrustning føles litt mer smidig og litt mer direkte i styringen, men det er virkelig ikke store endringer over på Allroad. Bilen trives overraskende godt på svingete veier, gjerne i litt fart - og firehjulstrekksystemet fungerer nesten skremmende godt på is- og snødekte veier.

Elsker norske vinterveier

Vi tok med oss bilen på svingete, bratte og smale isdekte veier, og på områder der vi knapt hadde turt å dra med oss en tohjulsdrevet bil, dro A4 Allroad seg frem på en måte som fikk oss til å tenke tilbake til den gangen Audi revolusjonerte rallysirkuset med sin Quattro. Tilbakemeldingene fra underlaget er presise og gode, antispinnsystemet jobber i et strålende tospann med firehjulsdriften - og hvis en nærmer seg grensene for egne kjørekunnskaper, så viser bilen at den kan rette opp feilene for deg.

Fordi tyngepunktet på en bil som dette er betydelig lavere enn på en tradisjonell SUV, oppleves alt mye mer engasjerende.

På mer vanlige landeveier så endrer bilen karakter til en behagelig landeveiscrusier.

Hemmeligheten er langt på vei det som Audi kaller «Drive select», som endrer bilens karakter i betydelig grad, inkludert understell. Dette gjør at Allroad både kan være stram og fin på den aktive kjøringen, samtidig som den blir en behagelig landeveisrytter når det er hva du ønsker deg.

Flott drivlinje

Testbilen vi har vært ute med denne gangen er utstyrt med Audis 2-liters turbodieselmotor med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Nm fra 1750 RPM. VW-konsernet har etablert seg som en av markedes beste produenter av dieselmotorer, og denne motoren er på ingen måte det sorte fåret.

Motoren er kraftfull, men sofistikert, og i kombinasjon med en 7-trinns S-tronic girkasse, får bilen en herlig kombinasjon av å være uanstrengt og myk, men likevel «på hugget» når det er nødvendig. VWs girkasser er riktignok ikke helt i sitt ess ved ryggende bakkestart og krypkjøring i motbakke, men er utover det en svært god opplevelse.

0-100 foregår på akseptable 8,4-sekunder, men bilen oppleves raskere ved aksellerasjon når du først er i fart. Forbruket er oppgitt til 0,6 liter per mil, noe som må kunne sies å være svært bra på en bil med firehjulstrekk og automatgir - samt en vekt som passerer 1700 kilo med sjåfør.

Er fortsatt en A4

Hvis en ser bort i fra at bilen er litt høyere, og har noen designmessige detaljer for litt røff behandling, så er bilen eller for alle praktiske formål en A4.

Interiørkvaliteten oppleves upåklagelig, i alle fall når man har lagt på litt tilleggsutstyr, og ergonomien er god på både seter og betjening. I baksetet er det galt å si at det er danseplass, men voksne får plass uten at det går hardt ut over komforten for de som sitter foran. Helt bakerst er det også de samme 490 literne som du finner i en A4 - og selvsagt mulighet til å legge ned baksetene.

Prisen er litt stivere

Startprisen på en A4 Allroad med den motoriseringen vi har hatt på testbilen er like over 511.000 kroner. Denne 163 hk-motoren er derimot ikke tilgjengelig i en vanlig A4 Avant, men den litt kraftgere utgaven med 177 HK får du i begge modeller. På Avant quattro må du her ut med 482.000 kroner, mens på Allroad-utgaven stiger prisen til 514.600. Av prisforskjellen, utgjør forskjelli engangsavgift 15.500 kroner grunnet forskjell i CO2-utslipp og vekt.

Verken A4 Avant eller A4 Allroad er påfallende billige biler i så hensende, og med 103.000 kroner i ekstrautstyr blir totalprisen relativt stiv. Men sammenligner man med tyske premium-SUV-er, så er det ikke noen avskrekkende pris.

Forøvrig vil vi nesten fraråde om å kjøpe bilen i 163 HK-utgave. Ikke fordi dette på noen måte er noen dårlig bil, men for bare 3200 kroner ekstra får du samme motor oppgradert til 177 hestekrefter. Dette får du uten økt vekt eller forbruk - Audi i Norge tar til og med litt av engangsavgiftsforskjellen. 3200 kroner for 15 hestekrefter ekstra tipper vi at er vel anvendte penger, spesielt når bilen en gang skal selges.

En ovebevisende bil

Det er ikke ofte en finner biler som overbeviser på så mange områder som det A4 Allroad gjør. Den er på mange måter ikke best på noe, men en har klart å gjennomføre et kompromiss som gjør at du har masse plass, masse kjøreglede, masse komfort, masse bakkeklaring, masse krefter og lavt forbruk på en gang.

Sikter man seg inn på det tyske premiumsegmentet vet man at man ikke nødvendigvis får veldig mye bil for pengene, og spesielt ekstrautstyr er kostbart. Samtidig overbeviser A4 Allroad oss om at det virkelig er slik at du får litt ekstra om det er fire ringer i grillen, sammenlignet med den litt billigere folkebilen.

Kommentarer til denne saken