Gå til sidens hovedinnhold

Villt, rått, heftig og fantastisk

2,26 millioner kroner og 520 hestekrefter kan ikke bli feil.

Vi står stille. Så hamrer gasspedalen i bunn. V8-motoren under panseret brøler med en av de flotteste V8-lydene vi har hørt på lang tid. Mer enn to tonn beveger seg i løpet av 4,2 sekunder i en høyere hastighet enn det er lov til å kjøre på norske veier. Det hele later til å være fysisk umulig, men speedometeret bare skyter til himmels.

Om du skulle være i tvil: Det er raskere enn en BMW M5.

En 8-trinns automatisk girkasse med lynraske girskift, 520 hestekrefter, 650 Nm dreiemoment og permanent firehjulstrekk sørger for at bilen på ingen måte er ferdig med akselerasjonen når den treffer den øvre fartsgrensen. Den har bare begynte å snuse å sitt potensial. Skyvet bare fortsetter, og later til å aldri ta slutt.

Dette er livet i den hinsides luksusbilen Audi S8 - ekstremutgaven av Audi A8 som vi var ute og testet for et knapt år siden. En bil som kun er forbeholdt dem som ikke spør om prisen før de kjøper en bil.

En bil for dem som ikke ønsker å velge. Ekstrem luksus, både for de i de masserende forsetene - og for barna i baksetene. Ekstreme krefter under panseret. Firehjulsdrift for vinterføre. Fantastisk lyd - både fra motoren og den 19-høyttalers Bang & Olufsen-systemet.

- Dermed basta!

- Denne bilen nekter jeg å gå ut av. Dermed basta, var den helt klare tilbakemeldingen fra en av de to autofile barna i baksetet som fikk være med onkel på en liten prøvetur. De var totalt oppslukt av underholdningssystemet i baksetet, der de hadde funnet fram GPS-systemet og viste hverandre hvilke ruter gutta i Top Gear har kjørt i forskjellige «challanges».

- Pappa... kan vi ikke kjøpe denne i stedet?

Bak rattet sitter den minst like autofile BMW-fantasten, som teller på kronene for å kjøpe nye 3-serie. Smilet er like stort som musklene i ansiktet fysisk sett klarer strekke. Akselerasjonen, styrefølelsen, overfloden av krefter og setene som gjør at en sitter som støpt om en vil kjøre aktivt er en ting. Men det er rumlingen fra V8-motoren som virkelig skaper lykkerusen. Han kniser som en tenåringsjente.

- Dette er enkelt og greit den beste bilen jeg noensinne har kjørt, sier han, samtidig som han forteller guttene i baksetet at dette var litt over budsjettet som han har til kjøp av ny bil.

- M5 er nok litt råere, men dette er likevel luksus i en annen dimensjon.

- Jammen... Finnes det noen billigere biler som har de samme setene og skjermene og utstyret her bak? sier barna.

Det var fristende å si at utstyret de koser seg med har sin pris. Men det er enklere å bare si «nei».

Mer om det siden.

Mindre kan være bedre

«Ekstremt» er egentlig det alt handler om på S8, men på mange måter skulle man ikke tro det. For med nye S8 snakker Audi om ord vi ikke liker å høre om når det gjelder ekstrembilder, nemlig «downsizing». I disse miljøtider er bilfabrikantene i stadig større grad på vei vekk fra store motorer. For mens forgjengeren hadde en 5,2-liters V10-motor, har nye S8 «bare» en 4-liters V8-motor. Prisen er til og med rundt 150.000 mindre enn forrige generasjon.

«Downsizing på sitt ypperste» kaller Audi det. For selv om motoren har fått 1,2 liter mindre slagvolum og to færre sylindre, er akselerasjonen kuttet fra 5,1 til 4,2 sekunder, forbruket er kuttet med 23 prosent, effekten økt med 70 hestekrefter og dreiemomentet er økt med 90 Nm.

Men selv med slike ekstreme tall, oppleves ikke V8-motoren brutal. Ingenting med S8 oppleves brutalt, alt er bare nydelig. Du opplever aldri noen form for spark - bare et vanvittig pådrag. Hvordan de har fått til den kombinasjonen er utenfor vår fatteevne, og Audi beviser nok en gang at de lager bedre motorer og girkasser enn de fleste.

Downsizing trenger rett og slett ikke å være en uting når det gjøres på riktig måte.

En avsindig utstyrsliste

Da vi var ute og testet A8 tidligere i år, syntes vi at ekstrautstyrslisten som endte på drøye 360.000 kroner var ekstrem, men på S8-testbilen er det tatt til et nytt nivå. For det første er S8 i utgangspunktet bedre utstyrt enn A8, men her er det altså over 460.000 kroner i ekstrautstyr. Det er like mye som en fin familiebil i seg selv.

Noen av høydepunktene er keramiske bremser til 98.600 kroner - som for øvrig er de mest behagelige av sitt slag vi har testet. Som standard er bilen utstyrt med et 600W 14-høyttalers Bose anlegg, men testbilen hadde Bang & Olufsen-utstyr til 63.920 kroner ekstra. Underholdningspakken til baksetene med blant annet to 10,2" skjermer, som ungene totalt forelsket seg i, koster 43.630 kroner.

En kraftig forbedret radarbasert cruisekontroll, som senker stressnivået til 0 i stillestående kø, koster drøye 33.000 kroner. Alcantara-trekk i tak og detaljer koster nesten 18000 kroner. De helt supre massasjesetene koster over 19000 kroner. 4-soners klimaanlegg koster godt over 14000 kroner - og en egen elektrisk solgardin i bakrutene koster nesten 12.000 kroner.

Vår personlige favoritt er derimot den beste «ryggekameraløsningen» vi noen sinne har testet, med det Audi kaller «omgivelsesvisning». Ved hjelp av fire kameraer rundt bilen, og en fantastisk grafikkløsning, har Audi laget en grafisk løsning der det ser ut som om man ser bilen rett ovenifra, og en har full kontroll på alle elementer rundt hele bilen.

Med en lengde på 5,14 meter skulle man tro at S8 var et sant helvete å lukeparkere, men løsningen gjør at den er lettere å parkere enn en Toyota IQ! Forutsatt at du finner en plass som er stor nok selvfølgelig...

Er det den perfekte bil?

Det er på alle måter en meningsløs oppgave å teste S8 ut fra noen som helst objektive kriterier. Dette er på alle måter noe av det absolutt ypperste som går an å oppdrive, og når det i tillegg spekkes på med så mye ekstrautstyr, blir det vanskelig å finne noe negativt å si om bilen. S8 er en nytelse å kjøre, og den stimulerer på mange nivåer. Den er rask, luksuriøs, romslig, støysvak - og den lyden du faktisk hører er fantastisk.

Det er rett og slett en bil som i praksis ikke har inngått noen kompromisser: Alt er «mer» og «bedre». Og med den ekstreme motoren under panseret gjør det da heller ingenting at bilen veier to tonn.

Utover prisen er det bare to negative ting vi kunne finne med den: Selv om bilen har blitt mindre tørst enn sin forgjenger, er den fortsatt tørst - spesielt hvis du er hard på gassen. På en testkjøringsstrekning som primært besto av motorveikjøring og aktiv kjøring på småveier havnet forbruket vårt på 2,2 liter per mil. Ved normal blandet kjøring hevder Audi at du skal komme ned på et hårstrå over 1 liter per mil, men da får du sjelden oppleve lykkefølelsen av akselerasjon.

Men om du har råd til å bruke to millioner kroner på en bil, er neppe drivstoffutgiftene den største utfordringen.

Den andre tingen vi fant var også en ulempe med forbehold: Fordi det nå begynner å bli vinter, var bilen utstyrt med piggfrie vinterdekk. Og selv om selv om dekkene var av den relativt ekstreme dimensjonen 275/45/20, var dette dekk som åpenbart var laget for snø og is, for veigrepet på asfalt var av det slaget som gjorde at vi ikke fikk selvtilliten til å kjøre veldig fort i svingene - selv med quattro. Da vi kjørte lignende dekk på vinterføre i vinter, opplevde vi derimot at de fungerte veldig bra på snøføre. Med 21-toms felger med sommerdekk antar vi at det blir mer grep i svingene.

Ekstase

Etter å ha kjørt bilen er vi rett og slett i ekstase. Avgiftsforskjellen på 330.000 kroner i forhold til den helt fantastiske V8 dieselmotoren i A8 er riktignok så stor at vi er usikker på om du bør være gal for å kjøpe bilen, men om du har pengene, er det få ting som gir en kombinasjon av ytelse og luksus i denne kategorien.

Dessverre er dette forbeholdt de få.

Kommentarer til denne saken