A3 av siste generasjon har rukket å bli fem år. Skal bilen henge med ferskere mot ferskere konkurrenter (som for eksempel BMWs nye 1-seriemodeller), må det oppfrisking til.

Les også: Test: BMW 123d Coupé

Nyvinningene omfatter både den vanlige A3 og den lynraske S3.

Utvendig skjer det ved skarpere linjer. Foran er har grill, panser og skjermer fått en finpuss. Også lyktene er nye, og de som kjøper til bixenonlys, får kjørelys med LED-teknologi.

Bak skal nye former på støtfanger og lys skille den oppfriskede fra den utgående modellen.

Som en følge av oppgraderingen vokser tredørsmodellen med 2,5 cm i lengden (til 4,24 m), mens femdørsmodellen Sportback holder seg på sine 4,29 meter.

Innvendig moderniseres dashbordet med mer alu-rammer på luftedyser og midtkonsoll. Setene får nye stofftyper og nye farger.

Motoroppgradering
Fortsatt kan kunder velge mellom i alt åtte motorer. 2,0 TDI-motorene kommer nå med common rail-innsprøytning i stedet for pumpedyse, og det skal blant annet redusere motorstøyen.

Ifølge Audi skal endringer på de andre motorene nå gi en forbruksreduksjon på inntil 15 prosent.

Alle motorer kan nå fås med den automatiske dobbeltclutchgirkassa S-Tronic. I de mest momentsterke motorene har girkassa seks trinn, i de øvrige sju. I de sterkeste modellene kan dessuten såkalt intelligente støtdempere velges til.

Praktisk sportsbil
Toppmodellen S3 fås nå også som femdørsmodell. Bilen kan på mange måter sies å være en praktisk versjon av den heftigste TT-modellen: Tolitersturboen yter 265 hk og 350 Nm, og kreftene går til alle fire hjul.

Det gjør det mulig å spurte til 100 km/t på 5,8 sekunder, og på autobahn når du 250 km/t før elektronikken sier fra om at dette er fort nok.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.