Gå til sidens hovedinnhold

Luksus-SUV-en må slanke seg – mye!

Audi Q7

Nå er det straks klart for helt ny utgave.

Da Audi lanserte SUV-en Q7 tilbake i 2006, var det ikke mye fokus på lav vekt.

Nei, her handlet det om å lage en diger bil som virkelig ruvet over den øvrige trafikken. Bak rattet hadde du utsikt over det meste av den øvrige trafikken – og plass til inntil seks passasjerer.

Få ned vekten

I årene som har gått har mye skjedd i bilverden. Ikke minst i forhold til å få ned utslipp og forbruk. Ny motorteknologi er viktig her – men også det å få ned vekten er et helt sentralt virkemiddel.

Når det mot slutten av året skal være klart for en helt ny Q7, kommer det til å merkes i alle høyeste grad.

LES OGSÅ: Kristine fikk Audi Q7 i julegave fra mannen sin

Kutte hvor det er mulig

På andre generasjon blir det nemlig spekulert i at Audi skal redusere vekten med så mye som 350 kilo – og det uten å gjøre noe med størrelsen eller luksusfaktoren. For det siste er det nok snarere tvert imot.

Det skal Audi blant annet klare ved å bruke mer aluminium, i stedet for stål. De skal også ha hatt fokus på å kutte vekt overalt ellers hvor det er mulig.

LES OGSÅ: Nå skal vi kjøpe drømmefamiliebilen

Luksus-SUV-er

Nye Q7 skal bygges på VW-konsernets nye plattform, kalt MLB. Denne skal danne utgangspunkt for de større modellene fra konsernet i årene som kommer.

Volkswagen Touareg og Porsche Cayenne er to andre modeller på denne plattformen.

Dessuten skal konsernet komme med SUV-er fra både Lamborghini og Bentley, også disse med MLB som utgangspunkt.

LES OGSÅ: Urus blir nytt leketøy for de aller rikeste

Bedre kjøreegenskaper

Designet på dagens Q7 har vært omdiskutert helt siden bilen kom på markedet. Det har blitt beskyldt for å være både tungt og litt pregløst, og det er ventet at Audi vil svare på det.

Rent konkret er det grunn til å vente mer sporty og smekrere linjer. Den kraftige vektreduksjonen vil også kunne gi bedre kjøreegenskaper – og ikke minst også få ned både forbruk og utslipp.

Foruten bensin- og dieselmotorer, er det også ventet at Q7 kommer med hybridløsning, enten helt fra starten eller tidlig i produktsyklusen.

Fra 300.000,-

I dag må du ut med fra 883.000 kroner for å bli eier av en helt ny Q7, i praksis runder nok prisen en million før bilen er "ferdig" utstyrt.

På bruktmarkedet kan du imidlertid nå finne eksemplarer helt ned mot 300.000 kroner. Da snakker vi typisk 2006/2007-modeller med høy kilometerstand.

Fra 400.000 kroner og oppover, blir bilene både nyere og ikke minst: De har gått kortere. For rundt 500.000 kroner bør du få en bil som ikke trenger å gi de helt store påkostningene de første årene.

Q7-kvaliteten har generelt vært god, men dette er biler som ikke akkurat er rimelige på verksted, enten det er snakk om service eller større reparasjoner.

Har du også lurt på det? Hva er egentlig en SUV?

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Husker du dette bilmerket?

Tro det eller ei – denne ble solgt for 350.000 kroner!

Dodge Charger SRT8: Så tøff kan en familiebil være

Denne Q7-en har tapt seg halvannen million

Kommentarer til denne saken