Gå til sidens hovedinnhold

Joda, her skjuler det seg en skikkelig godbit

Audi RS6

Familiebil på anabole steroider - gjemt bakerst i garasjen.

Når en bil gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder forventer du kanskje ikke at det skal være en stasjonsvogn, med god plass til barneseter, vogn og bagasje.

Men Audi gjorde virkelig hjemmeleksa da de kom med første generasjon Audi RS6 - målet var å gi det beste fra to verdener: Plass og ytelser.

Nybilprisen var på rundt halvannen millioner kroner her hjemme i Norge. Men nå, 110.400 kilometer senere, kan du få en en importert bruktbil for ikke så skremmende mye over 300.000.

Men du skal kikke litt nøye på bildene i annonsen for å skjønne hva det er snakk om.

Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Godt gjemt

Det som var noe av det aller råeste du kunne få som familiebil tilbake i 2003 er nemlig godt gjemt bak en cabriolet og en SUV.

Det ser det egentlig ut om en helt vanlig Audi A6 er parkert innerst - selv om det ovale enderøret gir et lite hint om hva det dreier seg om.

De brede skjermene er såvidt synlige, og kjennere vil da forstå at det ikke er hverken vanlig A6 eller sågar en S6 - men selveste RS6 ...

LES OGSÅ: Audi MTM RS6 R: Du bør ikke tulle med denne ...

Gunstig pris

2003-modellen ligger ut til en pris av 339.000 kroner. Forutsatt at historikken er god, noe den virker å være, er det virkelig ikke ille. Du kan få veldig mye bil for pengene her.

Vi har alt nevnt litt om den vanvittige akselerasjonen - som kommer takket være V8-motoren på 450 hk - i kombinasjon med quattro firehjulsdrift og automatgir i samarbeid.

Lydbildet er også av typen bilfantaster elsker.

SE VIDEO (OG HØR!): Dette er nytelse for både syn og hørsel

Ypperlig familiebil

Men om vi ser litt bort ifra de ekstreme ytelsene, så er det altså en fullt brukbar stasjonsvogn. Det er et rommelig 450 liters bagasjerom og god plass og takhøyde i baksetene.

Utstyrniåvet er, som alltid på RS-modellene, høyt. Trelistene er byttet med sort pianolakk, det er grått alcantara taktrekk, soltarsoltak, BOSE-stereoanlegg og navigasjon, for å nevne noe.

Klikk her for å se hele annonsen

Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Kronglete

I tillegg byr interiøret på skikkelige Recaro-stoler i kremfarget skinn, både foran og bak, som skal sørge for å holde deg på plass når det går hett for seg i svingene.

Joda, tidens tann har gjort sitt til at du merker at bilen er over 10 år gammel. Blant annet er denne navigasjonen av den kronglete sorten. Her kreves det mange tastetrykk og mye leting i menyer før du er kjent med systemet.

På dette med brukervennlighet har Audi tatt noen gigantiske steg videre etter at denne modellen gikk ut av produksjon.

Men i kjent Audi-stil er interiøret for øvrig bunnsolid.

Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter

Kostnader og miljø

Vi avslutter med den sedvanlige advarselen når det kommer til biler av denne typen. Det koster å være kar - særlig når en kjøper en såpass gammel verstingbil som dette.

Det er bare å sette av en god porsjon av lønna til "diverse kostnader" med en gang - så slipper du å bli tatt på senga når det dukker opp feil, ny service eller er tid for å bytte slitedeler.

Forsikring er heller ikke gratis.

Og forbruket og utslippet er såpass at du egenhending må ta på deg skylden for at minst fire isbjørner mister sitt tilholdssted på Nordpolen i løpet av et par litt aktive kjøreturer til butikken.

Men fordelen er at om du ikke ruser motoren alt for mye, vil ikke miljøaktivistene skjønne at du kjører i noe annet enn en helt alminnelig A6.

Slik kutter du bilkostnadene

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Centennial: Råsjelden luksusbil – til lavpris

VW Golf Sport: Denne bilen skal bare selges i Norge

– Neiiiii! I hate you! Shut up!

Microbus: Derfor ble det ikke noe av retro-comebacket





Kommentarer til denne saken