Gå til sidens hovedinnhold

Løsningen på lys-problemet?

Audi ser ut til å ha løsningen på en av bilverdenens store utfordringer. Det inkluderer laserlys!

Om en uke har Audi planlagt å avduke konseptbilen A2 Concept, som vi ut ifra navngivningen - og bildene vi har sett så langt - trolig til slutt kommer til å bli lansert i en versjon som ligger svært nær opp til det som konseptbilen vil bli seende ut. I alle fall utvendig.

Siden det eneste offisielle fra Audi er tegninger av bilen, skal vi være forsiktige med å si for mye om den - men Audi sier selv at det er en 3,8-meter lang sak med fire seter og utelukkende elektrisk fremdrift.

Vi antar at bilen kommer med tradisjonelle motoralternativer i en endelig utgave.

Bilen ser forøvrig ikke ut til å ha all verden av likheter med forrige generasjons A2, som Audi tok livet av for en håndfull år siden.

Forskjellig situasjoner, samme beskjed

Audi er påfallende tilbakeholdne med informasjon før den offisielle lanseringen, men har i stedet valgt å fokusere på bilens lysløsninger i en kort pressemelding. Normalt sett ville vi fått gjespereflekser, og gått videre, men det Audi presenterer er løsningen på noe som har irritert oss en stund: Når du ligger i tett trafikk på motorveien, hvordan vet du om bilen foran nødbremser, eller bare så vidt er borti bremsepedalen?

På praktisk talt alle biler gis nemlig den samme informasjonen til bilisten bak: Bremselysene begynner å lyse.

Riktignok er det noen små variasjoner, det er ikke uvanlig at blinklysene f.eks. begynner å blinke ved kraftig nedbremsing, og på en del biler begynner ikke det høytsittende bremselyset å lyse før du presser litt ekstra hardt på bremsepedalen, men i all hovedsak gis samme informasjon til bilisten bak om cruisekontrollen bare justerer farten, eller om det er full nødbrems.

Den praktiske konsekvensen av dette er at en som sjåfør i liten grad reagerer på bremselys i en nødssituasjon, men hjernen venter med å reagere til den plutselig legger merke til avstanden til bilen foran er i ferd med å kuttes drastisk.

Dynamisk tilbakemelding

Og dette er en utfordring som tyskerne ser viktigheten av, for en av nyhetene på den nye konseptbilen er rett og slett det Audi kaller dynamisk lys - på en rekke områder. Og det viktigste området er at bremselysene blir sterkere, jo hardere du trykker på bremsepedalene. Dermed blir bilen et juletre under full oppbremsing, mens bare litt lys avgis ved fartsjustering.

Bilen har også en lysstripe på begge sider av bilen som har forskjellige funksjoner i forskjellige situasjoner. Når du kjører på dagen er det bare et ekstra synlighetsmoment i trafikken, skrur du på blinklysene så blinker hele siden, ikke bare et lite punkt på siden - og når du bremser, lyser stripen opp rødt for å gi ekstra bremseindikasjon.

Laserlys
Audi forteller også at bilen har laserbaserte tåkelys bak, som skal kunne skjære bedre gjennom tåka.

Foreløpig har vi bare Audis beskrivelse av hvordan det hele vil fungere, og vi vil selvsagt komme tilbake til konseptbilen når den avdukes.

Kommentarer til denne saken