Gå til sidens hovedinnhold

Se Audis TTøffe sommerdrøm

Vi har prøvekjørt den spreke Audi TT i roadster-versjon. Se video.

Jeg hentet roadsteren tidlig en fredag morgen i Oslo på vei til en reportasje på Rudskogen dypt inne i de østfoldske skoger.

Opptatt som jeg var med både å finne veien og gni sukatene ut av øynene, hadde jeg ikke helt fått med meg hvilken motorversjon testbilen hadde under panseret.

Se flere bilder av Roadsteren nederst i artikkelen

Etter hvert som bebyggelsen ble mer og mer glissen, klokka gikk og pulsen steg, økte trykket på gasspedalen.

Men i helv... som denne motoren leverer, da. Her må det da sitte en V6 under panseret, tenkte jeg i mitt stressede sinn på morgenkvisten.

Jeg har jo tidligere kjørt Audi TT Coupé med 3,2 liters motor, men jeg husket ikke at den var så hissig.

Så liten?
Vel, jeg rakk frem til Rudskogen klokken ti, og vel fremme tok jeg en titt i papirene der det klart og tydelig sto skrevet at bilen jeg kjørte hadde en 2,0-liters turbomotor som Audi har tynt 200 hestekrefter ut av ved hjelp av sin egen FSI-teknologi.

I kombinasjon med S-tronic girkassen gjør denne motoren at en maks akselerasjon føles som en skikkelig tivoli-på-17.-mai-opplevelse. Og 100 kilometer i timen nås på 6,5 sekunder.

Med et understell i velkjent Audi-kvalitet, blir det å sitte som kaptein på denne roadsteren rett og slett skikkelig moro. Selv om den har forhjulstrekk.

Superheftig
Girkassen fortjener nesten et kapittel for seg. VW-konsernets egenkonstruksjon gjør at girene kommer umiddelbart uten noen som helst form for forsinkelse, på grunn av en slags dobbelclutch-funksjon.

Når du har den i første gir, ligger andregiret klart og venter. Like før 7.000 omdreininger kommer det et høylydt og bestemt paff fra eksosrøret, og andre giret er på plass. Ingen pause i akselerasjonen. Bare frekt og ivrig skyv hele tiden. Siden kommer girene som perler på en snor. Paff-paff-paff og farten har plutselig nådd et punkt der gode bremser er godt å ha.

Samtidig er skifter den mykt og behagelig ved normal akselerasjon.

På vei hjemover etter endt arbeid senere på dagen tok jeg mot til meg og trykket på tak-knappen mens jeg fremdeles holdt lovlig fart gjennom et av tettstedene på veien.

Tak i fart
I nærmere 50 kilometer i timen løfter taket seg som et seil og legger seg ryddig ned bak setene i løpet av 12 sekunder.

Ahhhh. Sol, frisk luft, roadster og fredag. Det skal godt gjøres å ha det bedre i bil.

Rattet, med alle sine former og fasonger er deilig å gripe rundt, og setene gir komfort og sidestøtte så det holder.

Litt overraskende er det allikevel å oppdage at jeg godt kunne tenkt meg å skyve setet noen centimeter lenger bakover for å oppnå maksimal sittestilling.

Men større kupé ville gitt mindre bagasjerom, og TT-ens 250 liter gjør at det er plass til bagasje for to til en liten ferie. Og om det skulle være skiferie i Alpene som står på agendaen, finnes det en Audi-skipose på en meter og nitti som kan stikkes gjennom veggen mellom setene.

Velg den minste
Audi forventer å selge rundt 50 TT-roadstere i Norge i løpet av 2007, der trolig bare fem av kundene vil velge den store motoren. De må punge ut med 761.100 kroner før de krysser av på ekstrautstyrslisten. Firehjulstrekk og litt grommere lyd får de på kjøpet, men jeg kan ikke tenke meg at det er verdt det.

De resterende 45 kundene som sier seg fornøyd med den lille motoren, betaler nemlig 230.000 kroner mindre. Og selv om disse sikkert må krysse på listen over ekstrautstyr for rundt 50.000 til 100.000 kroner før de blir fonøyd, må nok de som velger den store motoren gjøre det samme.

TT-en jeg testet denne gangen hadde ekstra utstyr for 121.650 kroner, og det føltes på ingen måte overdrevet. Men velutstyrt, det må den kunne kalles.

Tøffe dempere
Blant ekstrautstyret bør «Audi magnetic ride» nevnes. Systemet er basert på støtdempere som er fylt med væske med magnetiske partikler.

Når bilen beveger seg opp og ned, utsettes væsken i støtdemperen for magnetisk lading og partiklene samler seg rundt det magnetiske feltet. Resultatet er at væsken renner tregere og dempingen blir fastere. Bilen blir med dette systemet myk og komfortabel på landevei, mens den blir sportslig stiv i svingene. Funker gjør det også. Men koster altså 13.760 kroner ekstra.

Blant TT-ens konkurrenter kan biler som BMW Z4, Mercedes SLK, Mazda MX-5, Opel GT og Alfa Spider nevnes.

Alle har sine individuelle egenskaper. Noen vinner på utseendet, noen vinner på pris, mens noen vinner på status.

Jeg må nok innrømme at jeg setter bakhjulstrekk høyt på listen over egenskaper jeg setter pris på hos en roadster, men Audi TT har et understell og en kjøredynamikk som gjør at jeg tilgir tyskerne å ha gitt bilen trekk foran.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av den tyske roadsteren:

Kommentarer til denne saken