(SIDE2:) De største sci fi-geekene på nett har allerede kåret henne til årets hotteste dame. Men hun er krevende, James Camerons nye heltinne Neytiri fra filmen «Avatar».

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

En ny revolusjon
Den store 3D-filmen, som har norsk premiere 18. desember, bruker så mye ny filmteknikk at den er sagt å revolusjonere måten film lages på. Det er jo ikke noe nytt for James Cameron som sto bak de like revolusjonerende filmene «Titanic», «The Terminator» og «Terminator 2», men det krever sin mann å ønske å bruke årevis av sitt liv på å støtte utviklingen av nye digitale programmer.

I James Camerons klasse finnes omtrent bare Peter Jackson og hans Weta Digital, og George Lucas' Industrial Light and Magic (ILM). Så har også Cameron samarbeidet med Weta Digital i dette tilfellet.

2,8 milliarder
Det har kostet 2,8 milliarder å skape «Avatar» fra begynnelse til slutt med alle de nye programmene. Ifølge co-produsent Jon Landau har 800 digitalmakere på det meste jobbet på «Avatar» alene. Det har tatt 2400 timer å skape ett sekunds action.

Den store utfordringen har selvfølgelig vært å skape verden Pandora der den menneskeliknende rasen Na'vi holder til. Menneskene er voldsomt interessert i Pandoras rike forekomster av en spesiell stein. Bare gram alene er verdt millioner av dollar. Problemet er at den største forekomsten ligger under de innfødtes bosted. For å forhandle med Na'vii-folket skapes det såkalte avatarer, personer som ser ut som en innfødt, mens hvis hjerne styres av mennesket bak.

- Hale er sexy
Sam Worthingtonl spiller den lamme soldaten Jake Sully som får i oppdrag å entre de innfødtes verden og der er her han møter den vakre Neytiri. Med hale.

- Hale er sexy. Og en annen ting, hunder sier mye med halen. Det samme gjør de innfødte, har James Cameron uttalt til 60 Minutes på spørsmål om hvor ideen om å gi Na'vii-folket hale.

Det er Worthingtonog Zoe Saldana (Uhura i «Star Trek») som spiller rollene som Jake og Neytiri, men ingen av dem er spesielt gjenkjennelige. Deres rollefigurer er nemlig lagt over deres skuespill, slik Gollum ble formet over Andy Serkis' spill i «Ringenes Herre». Dette kalles motion capture, og Cameron og Weta har utviklet denne teknikken enda et hakk.

Og alt er laget for at vi som seere ikke engang skal tenke over at godt over halvparten av filmer rett og slett er filmeffekter, så ekte skal det se ut.

Det store spørsmålet er jo om James Cameron med alt sitt fiksfakseri har klart å bevare en sterk følelsesmessig historie.

- For meg har motion capture alltid manglet en ting, nemlig den store F'en - følelser, sier Landau til The Sun.