Gå til sidens hovedinnhold

Avslører hemmelig-heten bak Tesla S

Allerede som 26-åring solgte han sitt første selskap for rundt to milliarder kroner. 15 år senere er han god for 15 milliarder kroner. Se det eksklusive videointervjuet her.

HTML EMBED

VIDEO: Klikk på startknappen for å se intervjuet med Elon Musk.

Om du ikke allerede har gjort det, merk deg navnet Elon Musk. Han grunnla betalingstjenesten PayPal og gjennom romselskapet SpaceX er Musk en av få som evner å sende mennesker ut i rommet med private midler, muligens til Mars.

Musk er mannen Robert Downey Jr. modellerte Tony Stark i «Iron Man»-filmene etter. Han er ganske enkelt en av de mest respekterte entreprenører i Silicon Valley.

Nettavisen NA24 fikk et eksklusivt møte med gründeren av Tesla, Elon Musk, da han er på et kjapt Norges-besøk for å promotere Teslas siste modell.

Musk har vært en gründer hele sitt liv. Allerede som 26-åring solgte han sitt første selskap for 300 millioner dollar, eller rundt to milliarder kroner.

- Mitt første selskap hjalp flere medieselskap å komme på nettet inkludert Hurst, Knight Ridder og ironisk nok New York Times, sier Musk med et smil til Nettavisen NA24.

Han hinter til feiden mellom Tesla og New York Times etter at avisen skrev en mindre rosende omtale av elbilen Tesla Model S. Musk svarte på kritikken med dette blogginnlegget. NY Times fulgte for øvrig opp Musks tirade med denne kommentaren.

Fant opp Google - før Google

Deretter grunnla Musk PayPal, som han senere solgte til Ebay. Forbes verdsetter nå Musk til 2,7 milliarder dollar, eller 15 milliarder kroner.

I 1993 skrev Tesla-gründeren, som da gikk på eliteskolen Wharton i USA, en finansoppgave på samme ide som skapte Google. Han skrev oppgaven sammen med nordmannen Christian Eidem.

- Stemmer det, i hvert fall noe veldig likt, sier Musk.

(Artikkelen fortsetter under.)

Hva er hemmeligheten?

Det er for tiden stor oppmerksomhet rundt Teslas muligens sjangerskiftende elbil Tesla Model S. Det er en solid forskjell i inntrykket mellom for eksempel en Citroen Zero og Tesla Model S.

Tesla har potensialet til å dra elbilen inn i luksussegmentet.

Og med Norges miljøpolitikk er bilen nærmest som skapt for norske veier, den slipper avgifter og kan dessuten kjøre i kollektivfeltet.

Men hvordan klarer Musk og Tesla det norske Think ikke maktet?

- Elektriske biler er svært vanskelig. Faktisk er bilselskap generelt veldig vanskelige. Når det gjelder Tesla, tror jeg vi endelig har oppnådd den kritiske massen av dyktige mennesker til å skape og produsere bilen, forteller Musk.

- Timingen og teknoligen er riktig for skape en uimotståelig elektisk bil, som er et knallbra produkt som kan stå på egne ben uansett om det er elektisk eller ei. Jeg tror det er den kritiske terskelen.

- Frem til nå har det ikke vært mulig for selskap å samle den kritiske massen med talenter og ressurser, og den grunnleggende teknologien var ikke klar. Dermed endte de opp med å lage biler som ikke var et godt kjøp for pengene. De var for dyre og rekkevidden for kort. Folk målte det opp mot hverandre, og fant ut at det ikke ga mening.

Lang ventetid

Elon Musk er i Norge for å promotere Tesla Model S, som blir tilgengelig i Norge i disse dager.

Eller, tilgengelig og tilgjengelig. Takket være interessen for bilen skal ventetiden være nærmere ett år, men mindre du er villig til å punge ut 100.000 ekstra for å snike i køen.

Startprisen på luksusbilen er ikke avskrekkende 446.600 kroner for bilen med 60 kWh batteri. Med 85 kWh batteri starter prisen på 506.700.

Oppgraderer du til «Performance»-modellen må du ut med nærmere 600.000 kroner, men da følger oppgradert interiør, fjæring og hjul med. Den doningengjør 0–100 km/t på 4,6 sekunder, som er i klassen med biler som BMW M5 og Mercedes CLS AMG til i overkant av 2 millioner kroner!

Rekkevidden på Tesla Model S med den største batteripakken skal være på 50 mil, men dette er altså ikke testet under norske vinterforhold.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken