Gå til sidens hovedinnhold

– En arena for band litt i vannskorpa

Bandwagon 2013 er så vidt i gang. Kunstnerisk leder på Popsenteret, Paal Ritter Schjerven, mener konkurransen setter terskelen for å skaffe sceneerfaring og få vist seg frem lavere.

Bandwagon Logo

OSLO: – Det er viktig å skape arenaer for band som ligger litt i vannskorpa, mener han.

– Det har helt fra 1950-tallet vært denne typen arrangementer og det å lage den type oppmerksomhet er positivt. Det som er ekstra bra med dette er at det arrangeres delfinaler, der artistene får prøvd seg foran publikum i mindre settinger, ikke på tv foran hele nasjonen.

– Mange trenger sceneerfaring og her er det litt lavere terskel for å få det til, sier Schjerven, som mener Bandwagon er en slags mellomting mellom UKM og by: Larm.

LES OGSÅ: DittOslo jakter Norges beste låt

Tre ganger så stort som i fjor

Bandwagonkonseptet går rett og slett ut på at det skal gi lokale musikere en mulighet til å få vist seg frem og profilere seg selv.

Låter lastes opp og blir stemt frem av lyttere, og en ekstern jury. Ukas og månedens Bandwagon kåres frem til Oslo-finalen i august. Regionsfinalene vil finne sted i september og det hele ender i en norgesfinale i Rock City i Namsos, den 16 november.

Årets Bandwagon er langt større enn fjorårets. Mot 2012s 26 lokalaviser og rundt tusen deltakere, er 70 aviser med i år.

Meld deg på Bandwagon her!

Drukner fort i mengden

Marit Brovig fra Vålerenga har allerede planer om å bli med på årets Bandwagon.

– Jo, jo, jeg er med. Jeg skal få lastet opp i kveld, forteller hun.

Brovig spiller i Punk Rock bandet DØMT og mener det kan være vanskelig for band og musikere å få vist seg frem i dag. Konkurranser som Bandwagon har derfor mye å si.

– Jeg vil jo si det er veldig viktig. Nå om dagen laster jo alle opp musikken sin selv og man drukner fort litt i mengden. Så jeg synes det er et veldig bra tiltak.

Brovig mener hovedstaden har lagt seg til en dårlig tradisjon når det kommer til musikeres mulighet til å komme opp på scenen og mener byen mangler arenaer der man lettere kan vise hva man duger til.

– Egentlig er det ikke flust av det. Nå må man jo gjerne leie et utested for å kunne spille der. Jeg synes det er en litt dårlig tradisjon når utestedene skal ha betalt for at du skal få spille der.

LES OGSÅ: Lars Vaular: – Sett deg mål og jobb knallhardt

Øv, øv, øv

Også daglig leder på Øvingshotellet, Lars Martin Torp ser på konkuransen som en god mulighet for lokale musikere til å komme seg frem.

– Det er en god mulighet for unge band til å få vist seg frem og kanskje få noen spillejobber.

Hans råd til unge musikere som vil klare seg i bransjen er rett og slett at øvelse gjør mester.

– Jeg vil jo tenke at for å lykkes som musiker, gjelder det å legge ned tid på øvingslokalet og bruke tida på øving fornuftig.

– Alle må øve for å bli gode og jo mer man øver, jo lettere er det å komme gjennom det nåløyet.

Allerede i gang

Allerede nå kan du laste opp låter på dittoslo.no/bandwagon. Låtene som lastes opp til konkuransen er tilgjengelige for lyttere fra og med 1. mai.

Vinneren av Bandwagon får oppfølging av et stort plateselskap, og av Rock City. Den eller de får eksponering i strømmingtjenester som Wimp og Spotify, de får spille på Norwegian Wood 2014 og en markedsføringspakke i Amedias over 60 lokalaviser, fordelt over hele landet.

Alle som er med har også mulighet til å søke på talentstipendet til Åge Aleksandersen, Rampstipendet på 250.000 kroner.

Meld deg på Bandwagon her!

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet