Denne uken ble det kjent at Telenor skal starte å ta seg betalt for hver gang du logger deg inn og betaler en regning i nettbanken.
Prisen blir 49 øre per gang du logger inn eller signerer, noe som betyr at det å betale en regning i praksis koster én krone.
Tjenesten har tidligere vært gratis og blitt brukt som en av fordelene du får med Telenor-abonnement.
Enklere og bedre
BankID på mobilen er et alternativ til den vanlige kodebrikken, og gjør blant annet at du ikke trenger å ha Java installert på datamaskinen du bruker til nettbanken.
– Siden vi introduserte denne tjenesten i 2009, har vi brukt mye tid på å utvikle den. Vi har aldri tatt noe for den, men nå mener vi tida er inne for å ta betalt for drifting og videre utvikling av BankID, sa informasjonssjef Anders Krokan tirsdag.
De andre mobiloperatørene melder at de ikke kommer til å gjøre som Telenor, og dermed blir det bare Telenors kunder som får denne ekstraregningen.
- Vi har ingen slike planer, og vi ønsker ikke å irritere kundene våre med denne type mikrofakturering. For oss kommer betaling for BankID i kategorien «skjulte kostnader», sier One Call Øistein Eriksen til Dinside.
Bankene er skuffet
Overfor Dagens Næringsliv melder nå Skandiabankens kommunikasjonssjef at de ikke var informert om at Telenor kom til å innføre gebyr for at kundene skal komme inn i nettbanken sin.
– Vi ble tatt på senga, og det var unødvendig. Det hadde vært fint å være med i «loopen» så vi visste hva vi skulle svare kundene, sier kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.
Han sier Skandiabanken ser på andre løsninger for at kundene skal unngå Telenors gebyrer.
Vanskelig å få nye kunder
Også Sparebank 1 er skuffet over Telenor.
– Vi hadde ambisjoner om å få opp bruken, men det blir vanskeligere å argumentere overfor kunden nå. Det er litt som du skulle betalt 50 øre for å låse opp døra hjemme, sier Baard Ivar Slaattelid, sjef for nettbank i Sparebank 1, til DN.