Gå til sidens hovedinnhold

Pedomerket barneklær

Aksjonsgruppe raser mot Hennes & Mauritz og Cubus.

(iOslo.no) - Vi har sett oss lei av klesbransjens seksualisering av små barn helt ned i treårsalderen. Pushup bh-er og sexy blondetruser har ingenting å gjøre på en barnekropp. Derfor har vi i dag angrepet en rekke klesbutikker i Oslo sentrum, skriver aksjonistene som kaller seg «Bekymret aksjonsgruppe».

Satt merkelapper på
Gruppen har dratt til H&M på Stortorvet i Oslo og Cubus på Karl Johan. Der har de pedomerket barneklær av den utfordrende typen med en egen merkelapp.

- Småbarnsforeldre som i dag var ute og handlet klær til sine barn ble møtt med med følgende budskap: «Dette produktet er godkjent av LFP (Landsforeningen for Pedofile)», melder de i pressemeldingen.

Utfordrende
På baksiden av lappen kan man lese følgende:

«Barneklær kopierer ofte den voksne moten, og blir stadig mer utfordrende. Dette bidrar til en økt seksualisering av barn. La barn være barn».

Verstingene
Merkelappene er å finne på en rekke klesbutikker i Karl Johans gate, Bogstadveien og på Arkaden, Oslo City og Aker Brygge.

- Vi finner Cubus og H&M som to av verstingene, forteller aksjonsgruppen i pressemeldingen.

Presseansvarlig i Hennes & Mauritz A/S i Norge, Anna-Maria Mohlin, går ikke med på at kjeden lager sexy klær til barn.

- Vi kjenner ikke til at dette skal ha skjedd i noen av H&Ms butikker. Vi besluttet allerede i 1998 at vi ikke skulle selge klær til barn som kunne bli oppfattet som utfordrende. Det er en policy som ligger til grunn for vårt daglige arbeid på design- og innkjøpsavdelingen for barneklær, sier Mohlin til iOslo.no og legger til:

- Målsettingen på design- og innkjøpsavdelingen for barn er å sette barn først og at barn skal få være barn, understreker hun.

Les flere nyheter på iOslo.no.