(SIDE2): Ernæringsekspertene er ikke alltid enige og det gjelder også kostholdet til barn.

Side2 har den siste tiden intervjuet mange som har ulik mening om mat og hvordan kostholdet bør legges opp. Her får du deres tips og meninger om barns kosthold.

Positiv matglede
I forbindelse med Skolemelkordningen og et seminar i regi av Melk.no holdt Kari Jaquesson et innlegg om hvordan man kan gjøre mat og et godt kosthold tilgjengelig og interessant for barn. Hun mener barn kan spise det meste, men at du som forelder bør være bevisst på hva du putter i barna ved å lære bort matglede og snakke om mat på en positiv måte.

Dessuten må du huske at det er du som er sjefen! Ikke barna.

LES SAKEN: - Ingenting er usunt

Ikke alle mener barn bør spise det meste og en av de mer ekstreme lavkarbo-entusiastene er Birger Svihus. Han mener barn må spise opp grønnsakene sine.

LES SAKEN: - La barna sulte i stedet for ...

Lavkarbo-maten er omdiskutert og hva skjer når familien legger om kostholdet. kan barna spise den samme maten?

LES SAKEN: - Kan gi for lite næring til hjernen

Det er ikke alltid man har inspirasjonen i en hektisk hverdag og da er det lett å ty til litt for enkle løsninger som ikke alltid er like sunne. På Geitmyra matkultursenter for barn har matskribent og BBC-kokk Andreas Viestad tatt oppgaven med å lære barn hvor maten kommer fra. Han er opptatt av at barn skal lære at vi e r noe mer enn bare forbrukere.

Her holdes kurs om mat for barn i alle aldre og Side2 var med på kurs. 14 mammaer skulle lage mat som passer særlig godt for barn under ett år.

LES SAKEN: Lag barnematen selv

Et annet aspekt ved sunn mat til barn er de matvarene som er sunne, men allikevel innehar usunne ingredienser, som for eksempel sukker.

Barn mellom 2-5 år bør ikke få i seg mer enn 30 gram tilsatt sukker hver dag. Men sukker er allikevel sukker, på den måten at kroppen gjør ingen forskjell på fruktsukker og raffinert sukker. Men fordi vi alle bør spise mer frukt og grønnsaker er det først og fremst tilsatt sukker som mengdeangis i de offisielle kostrådene. Det betyr ikke at du bør pøse på med fruktsmoothie til barna som tørstedrikke. Da er det vann som gjelder.

Yoghurt kommer i ulike versjoner, også til barn. Men ingen av fruktyoghurtene kommer uten tilsatt sukker. Ingen av barneyoghurtene er heller så «sunne» at de har fått nøkkelhullsmerking. Men det fins noen som har mindre tilsatt sukker, kommer i mindre beger og er økologiske.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen er ikke imponert over utvalget fra produsentene, men hun guider deg til de beste variantene.

LES SAKEN: - Jeg er ikke imponert

Barn får lett i seg for mye sukker og da er det viktig å ha et bevisst forhold til innholdet i ulike varer. Ella's Kitchen lager superpopulære Smoothies som er et flott tilskudd til barn som ikke får i seg nok frukt, men ernæringsterapeut Siv Hauge mener det lett blir for mye sukker når frukten kommer i flytende form.

- Frukt har fått en ufortjent stor plass i dagens kosthold, og jeg synes det er viktig å formidle at det faktisk øker blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker og andre raffinerte karbohydrater som mel, sukker, mais og ris, sier Hauge til Side2.

LES SAKEN: 12,1 gram sukker per pose