Gå til sidens hovedinnhold

Han vokter DiCaprio

Sir Ben Kingsley vet et og annet om besatte leger og dårlige filmer.

Berlin (SIDE2:) Forrige helg gikk Ben Kingsley til topps på norske kinoer sammen med Leonardo DiCaprio i «Shutter Island».

Mer fra Side2. no: Besøk forsiden

DiCaprio spiller en politimann som sammen med sin partner Chuck (Mark Ruffalo) skal etterforske en forsvinning på et sinnssykehus for kriminelt sinnssyke. Kingsley spiller sjefen på asylet og ikke verdens mest imøtekommende mann.

LES OGSÅ:

Side2s anmeldelse:
Nervene på høykant
Intervju med Leo DiCaprio:
- Jeg liker å være i høyspenn
Intervju med Martin Scorsese:
- Levde med skrekken på kroppen

Katt- og muslek
Filmen bygger på Denis Lehanes kritikerroste roman og er en form for katt- og muslek med menneskesinnet. Den er en av mange filmer for tiden som handler om isolasjon og menneskesinnets begrensninger og muligheter.

- Mulig det er et tegn i tiden at vi stadig føler oss mer isolerte og fragmenterte? Foreslår Ben Kingsley der vi møter ham på et hotellrom i Berlin.

Kingsley er mannen som fikk sitt voldsomme gjennombrudd i filmen «Ghandi». Han fulgte opp med jevne mellomrom i Steven Spielbergs «Schindlers liste», Roman Polanskis «Døden og Piken» og Trevor Nunns «Helligtrekongersaften». De siste årene har han fått gode kritikker for Jonathan Glazers «Sexy Beast», «House of Sand and Fog» og «Elegy» der han spiller Penélope Cruz aldrende elsker.

Skremmende location
Ben Kingsley avslører at det er menneskesinnets irrganger som interesserer ham som skuespiller. Hvorfor vi opptrer som vi gjør, og hvorfor vi som mennesker reagerer helt ulikt på en og samme hendelse. I så måte er «Shutter Island» midt i blinken for ham.

– Vi spilte inn på et gammelt sykehus som ikke hadde vært brukt på årevis. Det var virkelig et sted som fikk nakkehårene til å reise seg. Det var som å stå i et kjøleskap. Alt liv ble sugd ut av deg. Det påvirket min måte å tolke rollen på enormt. Det var et perfekt valg av Martin Scorsese, sier Ben Kingsley.

For å forklare skuespillerne om psykiatrisk behandling på 1950-tallet hyret Scorsese inn den berømte psykiateren James Gilligan. Gilligan, som i dag er professor ved New York University, var med på å revolusjonere det amerikanske fengselssystemet rundt syke kriminelle på en mer human måte.

Kingsley hadde stor glede av Gilligans tilstedeværelse.

- Jeg fant ut at jeg ville spille min psykiater som en usentimental mann. Du har ikke råd til å bli sentimental på vegne av dine pasienter. Jeg nøt godt av Gilligans selskap. Han er en god mann, en reddende engel. Og som med mange gode menn av hans kaliber, så var en del av ham absolutt utslitt av at han aldri adde tatt øynene vekk fra sine pasienter. Han brukte for eksempel 23 år på å få en av sine pasienter til å snakke, sier Kingsley til Side2.

SE DR. CAWLEY MØTE ETTERFORSKER T. DANIELS FOR FØRSTE GANG

HTML EMBED
video_embed(12986,1);

Inkluderende Scorsese
I «Shutter Island» kvesser han og DiCaprio klør når sjefslegen Dr. Cawley ikke vil gi sistnevnte full tilgang til alle pasientjournaler.

- Du kan si at noen av våre scener er som om vi skulle stå på hver vår side av tennisbanen. Men dertil kan jeg forsikre at vi vokter ballen med det samme øye. Martin Scorsese kalles ikke maestro for ingenting. Og hans måte er å invitere til et intenst samarbeid. Det er den type jeg liker. Det var ingen hvisking i krokene, du vet når noen tar noen til side og hvisker dem noe i øret, sier Kingsley og understreker;

- Det. Liker. Jeg. Ikke. Som skuespiller agerer du på andre skuespillere. Det er helt håpløst om noen vet noe du ikke vet, det påvirker hele ditt spill, sier han.

Alt faller på regissøren
Han innrømmer at han har gjort mer enn et dårlig filmvalg i sine 50 år som skuespiller. Og han mener alt handler om regissøren, hans fokus og hans forståelse.

- Jeg skjønner fort når jeg har gjort en forferdelig film, og når jeg ikke skulle ha takket ja til å lage den. Det har hendt at jeg har takket ja på basis av manus og ikke møtt regissøren. Det har vært katastrofalt. Du skjønner det når du sitter overfor regissøren og blikket hans blir helt fraværende når du forklarer hvordan du vil spille rollen. Da tenker jeg to ting. Forlat rommet og forlat filmen. Men dessverre er det ikke alltid det går, smiler Kingsley. Som mener man lærer noe av det også.

Ingen mareritt
Derimot er han meget begeistret over sin neste film, storeventyret «Prince Of Persia – The Sands of Time».

– Innspillingen var fortreffelig. Det er Jerry Bruckheimer som produserer den som en familiefilm. Men det er Mike Newell som regisserer og han klarte å vente den fra en familieorientert handlingsfilm til en mer karakterdrevet historie. Dessuten fikk jeg et flott forhold til Jake Gyllenhaal, omtrent som det jeg fikk til Leo (DiCaprio).

SE VIDEO AV PRINCE OF PERSIA

HTML EMBED
video_embed(12999,1);

Og Martin Scorsese er definitivt en av Kingsleys favorittregissører.

– Han lot meg til og med velge materialet til min egen dress. Men vi hadde de gode dagene, de dagene der du er så utslitt at du bare sovner og ikke drømmer vonde drømmer. For du vet mareritt er problemer du ikke er blitt ferdige med. Det fantes ikke slike problemer på Martins filmsett.

SE VIDEO AV SHUTTER ISLAND

HTML EMBED
video_embed(12998,1);

Kommentarer til denne saken