Gå til sidens hovedinnhold

Bergensere får ikke ta superferge

Markedet skriker etter det. Rederiet Norferries vil levere varen, men Havnesjefen sier nei. Bergensere får ikke ta ferge til Kontinentet.

Redriet Norferries har planer om å starte en ny fergerute fra Norge til Tyskland. Fergene som er toppmoderne nybygg skal gå fra Trondheim, via Ålesund, til Bergen og Stavanger før de ender i Cuxhaven. Deretter ligger kontinentet åpent for norske bilister.

Men det er en hake ved opplegget. Bergenserne må enten kjøre til Ålesund eller Stavanger for å få være med på opplegget.

Havnesjef Gunvald Isaksen har bestemt at det ikke finnes mer kapasitet til flere fergeruter i Bergen. I stedet har vi to muligheter til å reise til Danmark og en til Færøyane og Island.

Det er fullt

- Det er rett og slett fullt. Vi trenger passasjerfasiliteter for å kunne huse en passasjerferge. Den eneste muligheten er at NorFerries besøker Bergen på natten, men det ønsker de ikke.

- Betyr ikke dette at den store havneutbyggingen vi har hatt har vært feilslått?

- Nei, på ingen måte. Det er bare slik. Det er fullt.

- Men betyr ikke dette at det er på høy tid å flytte havnen ut av byen.

CCB

- Det kan du si, men det er ikke bare å bygge en kai. Vi må ha infrastruktur, veier og jernbane. Det mest nærliggende området er CCB basen der det er masse kaiplass, men ikke veier som kan tåle det. Flesland har også vært vurdert men det er konflikter med luftfartsmyndighetene.

- Kan det komme en dag der all båttrafikk blir plassert utenfor byen og folk igjen kan spasere langs kaiene.

- Nei, det er urealistisk. Skal vi ha cruisetrafikk må vi slippe båtene inn i byen. Det er det de vil, ellers kommer de ikke. Det samme gjelder for så vidt også fergerutene, sier havnesjef Gunvald Isaksen.

Nå vil NorFerries anløpe Jekteviken og Dokken og laste og losse gods på vei nordover og sørover, men dersom du ikke kjæører trailer får du ikke komme ombord.

Reklame

Nå får du hotellrom, frokost og middag for kun 795 kroner

Kommentarer til denne saken