Gå til sidens hovedinnhold

- Bergenske kapitalister er for snille

Hvorfor blir det aldri noe stort av bergensere og bergenske ideer? Bergenske kapitalister er for snille, mener Trond Blindheim.

Salgs- og reklameforeningens årlige markedssymposium tok egentlig for seg merkevarebygging, men lokket med å forklare hvorfor bergenske ideer aldri flyver utenfor fjellene.

Trond Blindheim fra Markedsføringsskolen i Oslo menet det skyldes at bergenske kapitalister er alt for snille.

Gir vekk pengene

- Herman Friele som har vist seg som en utmerket merkevarebygger og bedriftsleder, han velger å bli ordfører, noe han er bare delvis like flink til. Han burde brukt sine betydelige talenter til å lage enda flere bedrifter med sterke produkter. Og Trond Mohn, hva gjør Trond Mohn. Han gir vekk pengene til universitetet eller andre gode formål.

Han burde i stedet investere dem i nye bedrifter og skape nye verdier.

Nils Petter Nordskar er eksilbergenser og reklameguru. Han er langt på vei enig.

Ingenting skjer

- Ikke det at jeg nesegrust beundrer det som skjer i Oslo, men en føler en viss utvikling der. Her kan man være vekke i 10-15 år og når du kommer tilbake er det ikke skiftet tapet på veggene en gang.

- Vi gjør det som vi pleier å gjøre det, hermer han på bergensk etter beslutningstagerne.

- Da er det mye mer trykk i Stavanger.

- I tillegg har vi det-klamme-ullteppet-effekten her i Bergen, sier Frank Aarebrot. Hver gang det dukker opp en ny ide i denne byen vil Bergens Tidende øyeblikkelig gjøre det de kan for å drepe den i fødselen.

- Det er som i den gamle visen til Kurt Foss og Reidar Bøe. Vi e' kje nokke vi, vi e'kje nokke vi.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre

Kommentarer til denne saken