Gå til sidens hovedinnhold

De heteste bilnyhetene i 2014

Bilåret 2014 blir veldig spennende.

Antallet bilmodeller på det norske markedet har økt kraftig de siste årene.

Dette er resultatet av stadig tøffere konkurranse bilprodusentene imellom. De møter hverandre i stadig flere segmenter – og fyller på i alle tenkelige (og nesten utenkelige) nisjer.

Vokser mest

2014 er et år som kommer til å by på svært mange bilnyheter. Alt fra rimelige småbiler med utstyr vi tidligere bare kunne drømme om i denne klassen – til store luksusbiler med alt det siste av luksus, komfort og sikkerhet.

Og så er det klart for mange nykommere og enda tøffere konkurranse i bilklassen som har vokst mest de siste årene: Vi snakker om SUV. Høyreiste biler med ekstra bakkeklaring og i de fleste tilfeller firehjulstrekk.

2014 skal gi oss en rekke nye SUV-er: Vi har plukket ut tre som svært mange nordmenn både skal drømme om – og kjøpe i år:

Porsche Macan

Porsche går inn i et helt nytt segment når de nå lanserer sin første kompakte SUV, kalt Macan.

Målet er å appellere til både gamle Porsche-entusiaster – og de som vil ha en tøff familie-SUV og er villig til å bla opp en god del ekstra for å få Porsche.

Suksessen med storebror Cayenne har altså gitt blod på tann. Det er ventet at Macan blir Porsches mestselgende modell allerede fra i år.

Les vår test av Porsche Panamera her

Ingen småbil

Og selv om den altså er lillebroren til Cayenne, snakker vi absolutt ikke noen småbil her. Macan er 4,69 meter lang, dermed plasserer den seg opp mot toppen i sin klasse. Dette er for eksempel sju centimeter lenger enn en konkurrent som Audi Q5.

Porsche har jobbet hardt for å få ned vekten. Macan S er 200 kilo lettere enn Cayenne S, det bør også borge for svært gode kjøreegenskaper.

Nettopp kjøreegenskaper er nemlig ekstra viktig for Porsche når de går inn i denne klassen. Sammen med sporty og aggressivt design, er det blant de viktigste salgsargumentene for bilen.

Fort 900.000,-

Porsche-ingeniørene skal ha lagt ned svært mye jobb i understell og fjæring/demping. Målsettingen er å lage klassens beste kjøreegenskaper, Macan skal være morsom og involverende å kjøre.

Når den kommer til Norge i april, starter «rimeligste» utgave på 796.000 kroner. Her er det også grunn til å understreke at dette er startprisen. Med "nødvendig" ekstrautstyr på plass, tipper vi den fort runder 900.000 kroner.

For denne prisen får du Macan S diesel. Den har en 3-liters V6 dieselmotor under panseret, som yter 211 hestekrefter.

Samme motor kommer også i en utgave med 258 hestekrefter. Da øker prisen til 856.000 kroner.

Er du i tvil om det er nok i en bil som denne? 0–100 km/t på 6,1 sekunder er det ikke veldig mange av konkurrentene som klarer å matche.

LES OGSÅ:Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til

Lavere priser etter hvert

Til slutt tar vi med modellen for dem som virkelig vil flotte seg og gjerne skille seg litt ut fra "alle de andre" som kjører Macan.

Toppmodellen Macan Turbo starter på 1.319.000. Ja – enmilliontrehundreognittentusen kroner. Da er vi vel ganske langt unna begrepet mye bil for pengene. Men samtidig får du et ekte råskinn: Her er det 400 bensinhester, og 0–100 km/t går unna på 4,6 sekunder. Da er det ikke mange sportsbiler som klarer å henge med.

Tenker du nå at det kanskje går an å prute litt hos Porsche-forhandleren, slik at det ikke blir så ille, tross alt?

Mulighetene for det er nok svært begrenset. Mye tyder på at det rett og slett vil bli mangel på biler i starten. Den norske importøren frykter at de ikke vil få nok biler til å dekke etterspørselen, der store markeder som Tyskland, USA og Kina er ventet å svelge unna Macan i store antall.

Men etter hvert skal det komme mindre motorsterke utgaver av Macan, noe som også betyr lavere priser.

Porsche til 200 000? Dette får du

Mitsubishi Outlander PHEV

Her tar vi et skritt ned i status og premiumfaktor – men det betyr på ingen måte at Outlander hybrid er en uinteressant bil. Tvert imot!

Her ruller Mitsubishi inn med verdens første ladbare hybrid-SUV. Og det gjør det med en pris som virkelig legger til rette for at dette kan bli en storselger.

Brooms bilekspert Benny Christensen testet et av de første eksemplarene som har kommet til Norge – og han ble imponert:

52 kilometer på strøm

- Ja, jeg får rett og slett litt følelsen av å få en forsmak på framtiden her. Dette er en svært avansert bil rent teknisk sett. Samtidig er den utrolig enkel å kjøre. Det viktigste er at den har løsninger som jeg tror vi kommer til å få se på en rekke bilmodeller de kommende årene. Men akkurat nå er altså Mitsubishi svært tidlig ute, forteller Benny.

Ladbar hybrid betyr at den har batterier du kan lade opp fra stikkontakten i garasjen. Du kan kjøre den som en ren elbil, da er rekkevidden på 52 kilometer.

Fra en vanlig stikkontakt tar det fem timer å fullade batteriene. Men den kan også hurtiglades, 30 minutter gir ca. 80 prosent av full kapasitet.

Bilen har bensinmotor og en elmotor foran – og en elmotor bak. Når bensinmotoren og elmotorene jobber sammen, har de en total ytelse på 202 hestekrefter. Oppgitt forbruk etter EU-normene er på ganske utrolige 0.19 liter/mil. Co2-utslippet er også imponerende lavt: 44 gram/km.

Her kan du lese testen av Outlander med bensinmotor

To biler i ett

- Det er egentlig totalpakken her jeg blir aller mest imponert av. Dette er en helt genial bil. En stor familiebil med firehjulstrekk, fullspekket med moderne teknologi og utstyr. Likevel koster den ikke mer enn sammenlignbare konkurrenter som nøyer seg med å gå på "bare" bensin eller diesel.

- Her får du minst to biler – i ett. Du kan kjøre den som en elbil til og fra jobben og ha utrolig lave driftskostnader. Så kan du laste inn familie, ski og oppakning og kjøre til fjells i helgene. Firehjulstrekken sørger for god framkommelighet og du slipper helt rekkeviddeangsten som elbilene er belemret med. Denne går nemlig ikke tom før strøm, du må bare huske å fylle bensin innimellom, sier Benny.

LES TESTEN:Kanskje det smarteste nybilkjøpet i 2014

Mercedes GLA

Mercedes er kraftig på offensiven og i år kommer en bil som har gode forutsetninger for å bli en bestselger.

Med utgangspunkt i sin A-klasse, har nemlig Mercedes utviklet kompakt-SUVen GLA. Denne går rett inn i klassen for mindre SUV-er/crossovere, med en lengde på 4,42 meter. Dette er en av bilklassene som vokser aller raskest for tiden.

Starter på 375.000,-

Så har da også interessen rundt GLA vært stor, også her hjemme. Salget startet før jul – og det synes klart at dette vil overgå de opprinnelige forventningene:

- Norge har fått i overkant av 900 biler i 2014. Men på bakgrunn av den store interessen, jobber vi allerede nå med å skaffe et flere biler til Norge, sier direktør i Mercedes-Benz Personbil, Johnny Kristian Danielsen.

Rimeligste utgave er GLA 200 med 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Startprisen på denne bilen er 375.000 kroner.

Plutselig dukket GLA opp i Lofoten!

211 hestekrefter

GLA kommer standard med adaptive bi-xenon lykter, lys- og siktpakke, automatisk parkeringsassistent, automatisk klimaanlegg, bagasjeromspakke, ryggekamera, kollisjonsradar, hastighetsavhengig servostyring, offroad teknikkpakke med DSR (4WD), regnsensor, multifunksjonsratt og bluetooth handsfree – "inkludert" i prisen.

I tillegg blir det helt sikkert mulig å velge ekstrautstyr som kan øke prisen med et par hundre tusen kroner, hvis man ønsker det.

Rimeligste utgave med 4x4 kommer på 455.000 kroner, da snakker vi 200 CDI med 136 dieselhester. For 486.000 kroner får du samme motor, men da med 170 hestekrefter. Topputgaven er 250 4 MATIC med 211 hestekrefter, denne starter på 515.000 kroner.

Volummodell i mai

GLA 220 CDI 4 MATIC og GLA 250 4 MATIC kommer til Norge i midten av mars.

I mai kommer modellen som trolig blir den norske volummodellen: GLA 200 4 MATIC.

Den forhjulsdrevne versjonen kommer også i mai.

LES OGSÅ:300 biler revet unna – på et blunk

En annen SUV-nyhet: Dette blir en storselger

Reklame

Endelig på lager igjen: Ladekabelen som kutter strømmen selv

Kommentarer til denne saken