Gå til sidens hovedinnhold

- Kan virke som noen nybiler ikke tåler norsk vinter

Bilkjøper mener rustne bremseskiver må være garantisak – forhandler sier nei.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny »-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har en VW Passat 2012-modell, gått 20.000 km, altså en nesten ny bil som nettopp var til service. Der fikk jeg beskjed om at bremseskivene var rustskadet og måtte byttes ut. Dette gikk ikke på garantien.

Bilen blir jevnlig vedlikeholdt med vask og spyling av understell/ bremser. Synes dette er utrolig kort levetid på et så viktig komponent. Jeg mener at bremseskivene derfor i det minste burde byttes ut på garantien. Synes du jeg kan kreve dette?

Benny svarer:

Ojsann! Dette var tidlig å bytte bremseskiver, ja. Det er jeg helt enig i.

Du er nok dessverre ikke den eneste som opplever dette. Salt, fuktighet og varierende klima er det som gjør at bremseskiver ruster. Og dette er det mye av i Norge – særlig i disse dager. Historier som dette gjør at det kan virke som noen nybiler ikke tåler norsk vinter.

Det som er med bremseskiver er at dette er blankt og ubehandlet metall. En kjøretur i salt og fuktighet, samt en parkering i noen dager er ofte nok til at "svineriet" – altså rusten – fester seg.

Når dette gjentas noen ganger så eskalerer problemet og til slutt kommer man i den situasjonen du er i nå.

Slitedel?

På den ene siden er det jo bremseskiver en slitedel som faktisk skal / må byttes fra tid til annen.

På den annen side forventer man at bremseskivene skal vare lengre enn bare ett drøyt år og 20.000 km.

Hadde det vært klossene som hadde vært utslitt hadde det vært noe annet. Da hadde saken vært opplagt og du måtte betale dette selv.

Men ikke i dette tilfellet, mener jeg. Her er jo ikke skivene utslitt, men rustne.

Kunden får skylda

Kundemottakere er vel ofte mer eller mindre kurset i å "legge skylda" over på kunden.

Det er enklere både fordi de slipper mye jobb med reklamasjonsbehandling, samtidig som de tjener mer på både deler og arbeid. Jeg har såpass lang fartstid i bransjen selv at jeg kjenner til dette.

På den annen side. Det er innimellom svært vanskelig å få fabrikkens reklamasjonsavdelinger til å forstå særnorske forhold. Vinter, salt og påfølgende problemer er noe mange faktisk ikke forstår. Resultatet kan fort bli at den norske importøren ikke får dekket sine reklamasjonsutgifter som fabrikkgarantien skulle innbefattet.

De sier at det må være en fabrikasjonsfeil på delene for at det skal være garanti. Så kan man jo diskutere i det vide og det brede om kvaliteten faktisk er for dårlig.

Må skivene byttes før klossene er utslitt så mener jeg at kvaliteten ikke er god nok. Og dermed at dette skal byttes på garantien – uten videre diskusjoner og kostnader for deg som kunde.

Jeg forstår at du ikke har fått gehør for dette hos forhandleren. Jeg vil anbefale deg å ta en runde til på dette. Pass på å få all videre kommunikasjon dokumentert skriftlig fra nå av.

Når du ikke fram hos forhandleren, må du ta det videre med teknisk avdeling hos importøren. Så håper jeg at de tenker seg om en gang til og dekker dette for deg.

Ønsker deg lykke til!

Les vår test av VW Passat her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:

Reklame

Her kan du levere Eurojackpot

Kommentarer til denne saken