Gå til sidens hovedinnhold

Denne gir deg mest SUV for pengene

Med SUV på sparebluss får du en bil uten å strekke budsjettet for langt.

Vinterens store test av kompakte familie-SUV-er inneholder både nyheter og overraskelser. Nyheten er Opel Mokka, mens Dacia Duster står for den store prisbomben.

Den største overraskelsen for testteamet denne gang var at alle bilene endte på samme forbruk.

Skoda Yeti

Yeti beveger seg i grenselandet mellom SUV og flerbruksbil, og vinner testen på at den er klart mest praktisk. Ikke minst kan baksetene tas ut av bilen individuelt, og plassen som åpenbarer seg uten bakseter gjør Yeti egnet som liten flyttebil.

Vi har sagt det før og gjentar gjerne at vi har sett mindre hybler enn dette bagasjerommet.

Yeti er også best i test på komfort, og med bra styring fungerer bilen godt på krevende veier. Ikke alle liker bilens litt legokloss-aktige form, men det kantete karosseriet gjør Yeti ekstra lett å lukeparkere.

Yeti får pluss for alle krokene til å henge fra seg poser og annen bagasje, lys som svinger med rattet og lavt støynivå. Er du lang i overkroppen vil rattringen skjule deler av instrumenteringen.

Motor med 110 hk effekt og 250 Nm i dragkraft passer godt til Yetis vekt og størrelse.

Opel Mokka

Frisk nyhet i et SUV-format det vil bli mange av på veiene i årene framover.

I Mokka, som bygges i Korea og er trilling med Chevrolet Trax og Buick Encore, sitter du høyt og har god utsikt til trafikken. Bilen er stivt satt opp, noe som går ut over komforten.

Seter bygger få bedre enn Opel, og velger du Mokka så pluss på noen tusenlapper for sportsseter med justerbar sittepute. Og legg til noen kroner for varme i rattet. Denne rimelige innretningen burde alle biler som selges i Vinter-Norge hatt som standard!

Vår testbil var utstyrt med et avansert lyssystem som i tillegg svinger med rattet, og ryggekamera som er helt nødvendig for sikker lukeparkering av Mokka på grunn av begrenset sikt på skrå bakover.

Mye motorstøy fra 130 dieselhester trekker litt ned.

Mitsubishi ASX

4x4-vinneren i 2011 er her i oppgradert versjon, og tilbyr bedre innvendig finish, bedre materialvalg og lavere støynivå enn før. ASX er blitt en triveligere bil så sant du holder deg unna baksetet, hvor ryggen fortsatt bare kan reguleres ille til verre.

Også komfort og kjøreopplevelse har gjennomgått betydelig oppgradering, men fortsatt hopper og spretter bilen på grunn av enkelt hjuloppheng. Vi anbefaler Mitsubishi å studere Mazda CX-5 nøye og se hva bilbyggerne i Hiroshima har fått til.

Motoreffekten i ASX er på grunn av det norske avgiftssystemet satt ned fra 150 til 116 hk. Med 300 Nm i dragkraft holder det.

Testteamet mener fortsatt at ASX er bilen for dem som ikke er spesielt interessert i bil, men som gjerne vil sitter høyt og ha 4x4.

Dacia Duster

Knapt noen har hørt om Duster. Modellen lages i Romania av Dacia, som igjen eies av Renault. Det betyr at bilen har mye Renault i seg. Dieselmotoren på 1,5 liter/110 hk kommer fra Renault og du finner den igjen i mange Renault-modeller.

Duster selger seg inn i Norge på pris, og i denne testen kostet bilen fra 90.000 til 110.000 kroner mindre enn konkurrentene. Derfor kan den umiddelbart se ut som et rimelig SUV-alternativ. Men som ellers i verden får man gjerne hva man betaler for. Bilen mangler ikke utstyr, men det hele presenteres på en billig måte, pakket inn i gamle brytere og simpel plast. Interiøret i Duster gir et langt billigere inntrykk enn mekanikken i bilen.

For Duster kjører ganske bra, motoren er ok og forbruker ikke mer drivstoff enn konkurrentene. Styring og komfort får pluss i boken, sammen med god bakkeklaring som gjør at Duster tar seg greit fram på ganske dårlige traktorveier. Firehjulsdriften kan låses. Er dette teknikk fra Nissan Qashqai?

Dusters største utfordring handler om sikkerhet. Mens de aller fleste biler i dag klarer fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, oppnådde Duster kun tre. I Norge betyr det at bilen faktisk defineres som så usikker at den ikke anbefales innkjøpt til bruk i offentlig tjeneste.

Det overrasker oss at en bilprodusent som Renault ikke tar sikkerheten på større alvor hos sine undermerker, selv om Duster primært er utviklet for salg i utviklingsland.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien