Gå til sidens hovedinnhold

Mye futt for kvinnene

Liten bil klarer seg med liten motor.

Frisør-, designer- og annerledesbilen Fiat 500 er her med tosylindret sparemotor, turbo og 85 hestekrefter. Er det noe å skrive om, spør du sikkert. Og svaret er ja. Denne motoren inneholder nedskalert motorteknologi vi ikke kan forholde oss likegyldige til om vi fortsatt ønsker å kjøre bil.

Morsom småbil

For dette duger, og det duger like godt som Fords nye 1,0 liters tresylindrede motor (100/125 hk) i Focus. En prisbelønnet motor akkurat som Fiats nye med navnet TwinAir.

I Norge går 500 utenom alle de håpløse ryktene om Fiat. Dette er en påkostet og morsom småbil med to dører og plass til fire. 3,55 meter lang og blant de minste småbilene påkaller Fiat 500 fortsatt oppmerksomhet med sjarmerende retropreg.

At kvinner står som eiere av to tredeler av de privatkjøpte Fiat 500, vekker ikke oppsikt. Men at mer enn halvparten av bilens registreres som firmabiler, får nok noen til å stusse.

Hvordan er den å kjøre?

Fiat 500 tilbyr kjøreopplevelse på høyt nivå uten å være like gøyal som Mini. Uansett vekker du oppsikt med 500.

Hva er under panseret?

Her er det ikke mye, men det lille kraftverket – vi snakker om bare to sylindere og en motor som får plass på et A4-ark – biter fra seg og overgår alt annet Fiat til nå tilbyr i 500 i Norge. 85 hestekrefter, drakraft som en dieselmotor og akselerasjon til 100 km/t fra stillestående på 11 sekunder holder for de fleste.

Bensinforbruket oppgis til 0,41 liter per mil og utslippet av klimagassen CO2 til 91 gram/km. Igjen viser dette seg å være teoretiske verdier som gjør deg til olympisk mester i økokjøring om du når dem.

Vi startet optimistisk etter tankfylling med 0,42 liter per mil, men ettersom milene rullet på i et kupert Norge, krøp forbruket sakte oppover for å ende på 0,58 liter per mil. Dette imponerer ingen, men speiler samtidig kjøregleden bilen byr på.

Hva gjør den spesiell?

Motoren. Ingen andre som selger biler i Norge har våget å kutte seg ned til bare to sylindere. At Fiat våget å bygge en så retroinspirert bil som 500 fortjener honnør, men det har produsenten også fått godt betalt for i form av høyt salg.

Hva er bilens svakheter?

Støy. Ikke så mye fra motoren og dens litt spesielle gange, men denne bilen som gir seg ut for å være noe mer enn en småbil er altfor dårlig dempet for veistøy – og særlig fra bakhjulene. På grov asfalt målte vi helt opp mot 72 dB(A) i 80 km/t. Så høyt støynivå oppleves ubehagelig på langtur.

Hvem passer den for?

Alle som vil ha en småbil og ikke bryr seg om hva naboen måtte mene om bilvalget.

Hva koster den?

189.900 kroner om du gidder å gire selv. I prisen inngår skinninteriør, og masse utstyr.

Konkurrenter?

Alle andre småbiler til under 200.000 kroner, og spesielt Toyota IQ. Noen vil også mene Mini, men Mini prisstarter der Fiat 500 slutter.

Reklame

Nå får du hotellrom, frokost og middag for kun 795 kroner