Gå til sidens hovedinnhold

Har han verdens kuleste fyrbøter-jobb?

Den feteste jobben på bilmessa på Lillestrøm har uten tvil Jarle Berg: Han er fyrbøter på Bugatti Veyron.

Med minst 500 mennesker ringside åler Jarle Berg seg inn bak rattet på hovedattraksjonen under Bil07, en Bugatti Veyron verdt 13,1 millioner kroner om den utstyres med norske kjennemerker. I det han vrir om nøkkelen brøler ikke bare bilen, men også alle rundt. Ingen andre biler på messen tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn Bugatti-en til den utflyttede nordmannen Arne Fredly.
Jeg kjenner ham, og tok bare en telefon. Dermed var utstillingens raskeste og dyreste bil på vei till Norge, ler Berg med lisens fra tollvesenet til å kjøre den franskregistrerte bilen på norsk jord. Berg er ansatt i Bilforlaget, som blant annet eier bladet Bil og nettstedet Bilnorge.no
Verre enn F16, som jeg har sittet på med. Men samtidig er bilen like lett å kjøre som en vanlig bil og langt mer stabil i høye hastigheter enn eksempelvis Ferrari, fortsetter Berg.

Ekstra nøkkel

Bare se på dataene: 1250 Nm i drakraft fra 2200 til 5500 omdreininger. 0 100 0 tar 3,7 sekunder, 0 300 går unna på 16,7 sekunder og til 400 km/t tar det 55,7 sekunder. Skal du først kjøre så fort må bilen startes med en ekstra nøkkel. Da senker bilen seg automatisk, samtidig som den 100 liter store tanken tømmes på 14,5 minutter. Hvert dekk koster 55.000 kroner, og skulle du være interessert i å kjøpe Bugattien så er det bare å finne fram 1,2 millioner euro, beregne rundt tre millioner kroner i avgift til statskassa og stille seg i kø. Bak Bugatti Veyron står Volkswagen og selskapets legendariske (og avgåtte) sjef Ferdinand Piëch. Bilen, som skal bygges i kun 300 eksemplarer, er naturligvis en gedigent tapsprosjekt for VW-konsernet. Men raskere kan du ikke kjøre i en "serieprodusert" bil.

Reklame

Her får du tak i den nye Pondus-boka