Gå til sidens hovedinnhold

- På tide med dårlige tider

KOMMENTAR: Jeg skulle bruke alle pengene våre på bil. Men ingen ville ha dem.

Smilene er brede på Norges varemesse på Lillestrøm, der Norges bilimportører har gått sammen for å vise fram alt de har å by på.

Det er så en aner små glimt i selgernes og importørenes gulltenner. Bilsalget går nemlig så det griner. I oktober ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken solgt 11.646 biler i Norge. Det er 34 prosent flere enn i fjor. Vi må elleve år tilbake for å finne høyere tall.

Ingen grunn til glis
De har altså grunn til å glise. Det hadde ikke jeg da jeg skulle kjøpe en helt vanlig familiebil for noen måneder siden.

Jeg skulle bruke det som for vår familie er en formue på en ny bil. Når mye penger skal brukes, liker vi å vite hva vi gjør. Ergo la jeg opp runden hos forhandlere som hadde noe kona og jeg likte.

I første bilbutikk, som solgte en for oss meget het kandidat, gikk jeg rundt i 20 minutter uten å se snurten av en selger. «Dumt for dem,» mumlet jeg til meg selv da jeg gikk videre. Jeg hadde jo flere på lista.

Men det skulle ikke bli så mye bedre. Jeg besøkte seks butikker som solgte i alt fire interessante biler. I en av butikkene, som selger et merke tidligere kjent som en billigbil, ba jeg om et tilbud på en av butikkens aller dyreste modeller.

Ringte aldri tilbake
Selgeren skulle ringe tilbake. Mobilen min var musestille.

I en annen butikk skulle selgeren komme tilbake til meg med et supertilbud. Stillheten var øredøvende.

Fra atter en annen butikk fikk jeg tilsendt et tilbud som var mye dyrere enn det vi hadde snakket om i butikken.

Bilen vi til slutt kjøpte, var ikke den som sto øverst på ønskelista. Men jeg kjøpte den i butikken der jeg følte jeg ble fulgt best opp.

Den oppfølgingen forsvant imidlertid helt da det viste seg at bilen var flere måneder forsinket i forhold til leveringsdatoen på kontrakten.

Alle kan ha en dårlig dag på jobben. Men hvis mange har en dårlig dag på jobben samtidig, synes jeg det minner om et sykdomstegn.

Da er det kanskje på tide med dårligere tider for å renske opp.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Kommentarer til denne saken