Etter å ha dominert verdensmarkedet i flere tiår, mistet den amerikanske bilgiganten General Motors (GM) statusen som verdens største bilprodusent i 2008. Toyota ble rett og slett for sterke - samtidig som store problemer truet med å velte hele giganten.

2010 har derimot vært et veldig bra år for GM, og selskapet melder at de har økt salget sitt med hele 12,2 prosent til 8,39 millioner enheter på verdensbasis. Mye av årsaken er kraftig oppsving både i USA og Kina.

Men dette var likevel ikke nok til å ta over topplasseringen fra Toyota. Japanerne melder at de tross svært mye dårlig PR økte salget på verdensbasis med 8 prosent - til 8,418 millioner biler. Det var derimot ikke på grunn av USA, der Toyota var én av to merker som i fjor opplevde salgsnedgang. Dermed er det bare 28.000 biler på verdensbasis som skiller de to kjempene.

Og ting kan se lyst ut for GM med tanke på å ta over topplasseringen på verdensbasis igjen. I tallene til Toyota ligger også salget fra Daihatsu og Hino, der Toyota bare er majoritetseier. Disse to merkene sto for rundt 890.000 enheter i fjor - og for en drøy uke siden annonserte Daihatsu at de trekker seg fra hele det europeiske markedet.

VW har på sin side sagt at de skal ta over som verdens største produsent i løpet av 2018. Selskapet produserer ved siden av VW, også Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini og Bugatti.