(LXUS.no) Norge er et passe dust land å bo i for folk som liker å råkjøre. Kanskje er det også derfor vi er så hissige i trafikken? All den undertrykte frustrasjonen ved ikke å få lov til å tråkke på gassen kan gjøre bilbølle av selv den mest lovlydige borger.
Men noen steder i verden er det faktisk lov å kjøre så fort du bare vil. Så hvorfor skal man egentlig gidde å være medlem i en tennisklubb når racing-klubbene lokker med private baner uten fartsgrenser? Og når du er ferdig med dagens kjøretur kan du slappe av med en whiskey og en tur i badstuen.
LES OGSÅ:
Luksusrånerens drømmebil
Disse bilene får flest bøter
Forbes.com har kåret de beste stedene å råkjøre i USA - uten fare for bøter. Har du penger nok, er det bare å gi gass på disse private banene:
Aspen Racing and Sports Car Club, Colorado
Innmeldingsavgift: 525.000 kroner
Medlemskontingent: 84.000 kroner
Hver medlem kjøper også en Toyota til 280 000 kroner når de melder seg inn. I dag har klubben 26 medlemmer.
Autobahn Country Club, Illionois
Inmeldingsavgift: Fra 245.000 til 784.000 kroner
Medlemskontingent: Fra 28.000 til 112.000 kroner, pluss banekostnader.
Her kan man inngå en avtale om medlemskap i oliet Golf Club i samme slenge. Et nytt klkubbhus med svømmebasseng og bar er nå under oppføring.
Bob Bondurant School of High Performance Driving, Arizona
Her er det ingen innmeldingsavgift, men å gå på kurs her er likevel ikke billig. Fire timers kjøring koster fra 2800 kroner, mens et fire dagers anti-kidnappingskurs koster 5925. Uteksaminerte kjendiselever inkluderer blant andre Clint Eastwood, David Hasselhoff, Nicholas Cage, Paul Newman og Tom Cruise.
Lime Rock Club, Connecticut
Innmeldingsavgift: 192.500 eller 770.000 kroner
Medlemskontingent: 1925 eller 3850 kroner
Banen eies av Skip Barber, grunnleggeren av Skip Barber Racing Schools. Antall medlemmer er begrenset til 300, men disse får også VIP-pass til alle evenementer ved Lime Rock Park.
Monticello Motor Club, New York
Innmeldingsavgift: 875.000 kroner
Medlemskontingent: 52.500 kroner
Monticello kan lokke med spa, luksusrom, helikopterplatform, treningssenter, bar, restaurant og pro shop - for å nevne noe. Nå skal det også bygges luksusleiligheter på tomten.
Guardrail Club, Nebraska
Innmeldingsavgift: 7.000
Medlemskontingent: 3.500
Guardrails 86 medlemmer kan blant annet nyte godt av fasiliteter som landingsstripe og et enormt garasjeanlegg.
Er bane for kjedelig? Her finner du verdens raskeste veier!
Prairie Hills Motorsport Club, Indiana
Innmeldingsavgift: Fra 259.000 til 770.000 kroner
Medlemskontingent: 21.000 eller 70.000
Racing-klubben åpner først sent i 2009, og kan da lokke med blant annet to restauranter, spa, treningssenter, innendørs basseng, badstue, tennisbaner og helikopterplattform.
Palm Beach Driving Club, Florida
Innmeldingsavgift: 875.000 eller 1.015.000 kroner
Medlemskontingent: 42.000 eller 103.250 kroner
Banen er åpen døgnet rundt, året rundt. Et nytt klubbhus i mangemillionersklassen er ventet ferdig i 2010.
Club Spring Mountain, Nevada
Innmeldingsavgift: Fra 105.000 til 700.000
Medlemskontingent: Fra 1.400 til 3.500, pluss banekostnader
Klubbhuset kan lokke med grill, bålplass, svømmebasseng, treningssenter, spa og et boblebad som rommer 14 personer.
Motorsport Ranch, Texas
Innmeldingsavgift: 23.800 eller 84.000
Medlemskontingent: 630 eller 525 kroner i måneden, pluss banekostnader
Motorsport Ranch ligger rett ved motorveien. Klubbhuset har både møterom, dusjfasiliteter og observasjonsplattform.
Har du et tips til LXUS-redaksjonen? Send det hit!
