Gå til sidens hovedinnhold

Så lett skader du bilen din

Startkabler kan gjøre alvorlig skade på bilen din. Sjekk hvordan du unngår den store katastrofen!

Gå til Nettavisen Motor

- Vi ser at de bilene med dårligst batteri flater ut nå ved de første kuldegradene. I desember kommer vi til å se toppen av antall utrykninger til folk med flatt batteri, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen til Nettavisen.

Faren for at batteriet lader seg ut, og dermed gjør det umulig å starte bilen, øker når gradestokken kryper nedover.

- Dette gjelder spesielt gamle batterier som er dårlig vedlikeholdt, sier Engebretsen.

Både kulden og fuktigheten i luften bidrar til at eldre batterier med mye irr lader seg raskere ut enn vanlig.

Feil bruk kan koste dyrt
Dersom du skulle være så uheldig å møte stillhet i det du vrir om tenningsnøkkelen, er det viktig å vite hvordan du skal bruke startkablene riktig.

- Problemet i dag er at det er så mye elektronikk i bilene, så det er ikke bare dynamoene som kan ryke, sier Engebretsen.

Det første du bør gjøre, er å ta ut nøkkelen av tenningen i begge bilene.

- Da er man mest mulig sikker på at det ikke finnes noen åpne systemer i bilen, sier Engebretsen.

Om det er åpne systemer kan ting både kortslutte, eller låse seg.

Farligst å ta av kablene
Men du skal være mest observant når du skal koble startkablene fra igjen.

- Da står systemene åpne på begge bilene, og da finnes det en spenningsforskjell mellom de to batteriene. Man kan få stor gnistring i det man tar av klemma, sier Engebretsen.

Hans råd er å la begge bilene stå i 10 minutter med kablene på, før man fjerner startkablene.

- Da utligner man spenningsforskjellen, og det er mindre fare for gnistring når man tar av klemmene, sier Engebretsen.

Kan eksplodere
Dersom du kobler feil, kan du også risikere at batteriet eksploderer.

- Den siste klemmen som skal monteres, minusklemma, skal lengst bort fra batteriet for å ikke antenne eventuell knallgass som er utviklet i et utladet batteri. Det finnes eksempler på at folk har mistet livet ved feil kobling, påpeker Engebretsen.

Bruk batterilader
Engebretsen understreker at det er særdeles viktig å ha et toppladet batteri.

- Dynamoen klarer ikke å fullade batteriet alene. Ved ekstremkulde, og når batteriet kun er 80 prosent ladet opp, kan du risikere at batteriet lader ut, sier Engebretsen.

Dette har NAF stor erfaring med – hver vinter.

- Mange kjører bare videre etter flatt batteri og bruk av startkabler. Men da kan man ofte oppleve at man raskt står stille igjen, spesielt ved korte turer, sier Engebretsen.

Dermed bør batteriet få lading fra en batterilader før batteriet kan friskmeldes, etter at det har vært flatt.

- Gjør det gjerne til en vane å lade opp batteriet fra en batterilader for eksempel ved 1. november, sier Engebretsen.

Batteri med irr
- Batteri med irr fører til at det blir dårlig kontakt, og kan spise opp materialet på batteriet, sier Engebretsen.

Ser du irr på batteriet, bør du vaske det rent så fort som mulig.

- Bruk lunkent såpevann, og smør batteripolskoene med vaselin eller syrefritt fett. Hell gjerne en bøtte med rent vann over til slutt, oppfordrer Engebretsen.

Slik gir du riktig starthjelp:

1. Ved påkobling av startkabler hvor en bil har et tomt batteri vil det oppstå gnister når siste kabelklemme nr. 4 blir satt på (se skissetegning). I dette gnistøyeblikket kan det oppstå opp imot 3000 Volt overspenning (transienter) som igjen er en fare for elektronikken i bil.

2. Ved påkobling av startkabler skal for all sikkerhets skyld tenningsnøklene til begge bilene fjernes fra tenningslåsen. Dette for å være sikker på at nøklene ikke er i en slik posisjon som gjør at tenningssystemet «står åpent».

3. Ved påkobling skal siste kabelklemme nr. 4 (se skissetegning) kobles til gods, dette punktet må være av god metallisk kontakt, så langt unna batteriet som mulig. Grunnlaget for dette er at i et utladet batteri kan det ha dannet seg knallgass som igjen kan være med på å lage en eksplosjon hvis det gnistrer når kabelklemme nr. 4 blir satt på og kabelklemma er for nær batteriet.

4. Når startkablene er montert på begge bilene skal den hjelpende bilen startes først for så å starte den bilen som trenger hjelp.

5. NB! Den største faren for å skade elektronikken på bilene ved starthjelp er når startkablene skal kobles fra bilene igjen.

Når bilen med tomt batteri har startet skal startkablene fortsatt være tilkoblet en stund til for å utligne spenningsforskjellen mellom det tomme batteriet og det hjelpende batteriet. Dette for at det ikke skal oppstå gnister/overspenning ved demontering når det elektriske systemet «står åpent» etter at den trengende bilen har fått startet.

NAF oppfordrer derfor å bruke startkabler med overspenningsvern.

Forklaring til skisse:

Pkt. 1 – 4 er rekkefølgen for påkobling av startkabler.

Pkt. 5 – 8 er rekkefølgen for demontering av startkabler etter at startforsøket er gjort.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken