Gå til sidens hovedinnhold

«Bilfremtiden kommer fra Norge»

Den norske elbilen Think vekker oppsikt i utlandet. Les hva internasjonal presse skriver.

Think Global satset stort på den store bilutstillingen i Genève. Nå begynner de første resultatene å vise seg i form av omtale i utenlandske medier.

Nettavisen har foretatt en uhøytidelig sjekk av om – og i så fall hva – en rekke tysk- og engelskspråklige nettsteder har skrevet noe om den norske elbilprodusenten. Vi har også sjekket større svenske nettsteder med egen bilseksjon.

Generelt ser det ut til at Think har hatt klart størst gjennomslag i tyskspråklige medier, mens vi ikke har funnet ett ord om Think på de svenske nettstedene vi har sjekket.

Gode ord i Tysklands største
Tysklands største nyhetsnettsted heter Spiegel Online, og her spares det ikke på noe i innledningen til artikkelen om en Think City-testtur:

«Die Auto- Avantgarde kommt aus Norwegen», skriver tyskerne. Det kan fritt oversettes med at «bilframtida kommer fra Norge».

Videre skriver Spiegel at det lille norske firmaet fra Akershus’ utkant har fått en av de første elbilene ut på gata og dermed kjørt forbi Genral Motors, Ford og Daimler.

Spiegel-journalisten lar seg fascinere av at ingenting høres når tenningsnøkkelen vris om, og han gjør et poeng av at andre journalister skvetter unna fordi bilen ikke høres når den kommer rullende.

Les også: Alt om den norske elbilen – se video i Nettavisen

Videre heter det at Think Global kan bli verdens største produsent av elbiler i løpet av året. Fabrikken har en kapasitet på 10.000 biler.

Til slutt heter det at Think-bilen har et kallenavn arvet fra tida men Ford, nemlig «Fjord».

- Som Google og Apple
I Financial Times tyske utgave blir Think-sjef Jan Olaf Willums sitert på at Think ønsker å gjøre det moderne selskaper som Google og Apple gjør, og ikke det GM og Ford gjør.

Blant annet heter det at Think vil satse på å nå ut til unge trendsettere og miljøopptatte mennesker med en hang til å satse på grønne nyheter. (Teksten fortsetter under bildet.)

Her, i likhet med de fleste andre utenlandske artikler om Think, blir det kortvarige ekteskapet med Ford, konkursen og det nåværende samarbeidet med Porsche gjennomgått. Det siste klinger godt i Tyskland.

I Autogazette er tonen litt mer jordnær. Her siteres teknikksjef Egil Mollestad på at Think ikke har de store salgsmålene så lenge bilen vil koste 20.000 euro og leie av batteripakker kommer i tillegg.

- Så lenge det ikke finnes politiske fordeler (for elbiler, red.anm.), lønner det seg ikke for kunden, sier han til pressebyrået DPA.

Auto-News.de velger på sin side å gå igjennom teknikkspesifikasjoner med en nidkjærhet som passer perfekt inn i nordmenns myte om tyskere. Er det noe du ikke vet om Think City, så finner du det trolig her.

Også nettstedet til et av Europas største bilblader, auto motor und sport, omtaler både Think City og den nye konseptbilen Think Ox. Begge beskrives i nøkterne ordelag, men vi aner en liten tommel i været for akselerasjonsevnen til Ox.

Den skal nemlig ta seg til 100 km/t på raske 8,5 sekunder.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping