Gå til sidens hovedinnhold

Bilkjempene rygger

De amerikanske bilmastodontene taper terreng på eget gress.biler?

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Verden har snudd opp ned for de gamle og stolte bilprodusentene. Høyere oljepris og miljøpolitikk på agendaen har medført at produsentene av de store og energikrevende personbilene har gått av moten i verdens viktigste personbilmarked, USA.

NA24 - din næringslivsavis

To av verdens tre største bilprodusenter, GM og Ford, melder i dag at selskapene forventer at bilsalget på det amerikanske markedet vil falle.

Ford og GM faller
Ifølge Reuters vil GM få et fall i februar på mellom 6-7 prosent. Enda verre ser det ut til å gå med Ford som selv tipper at salget vil rase med mellom 10-15 prosent. Ford forventer at salget til bedrifter og myndigheter vil reduseres med 20 prosent. Begge selskapene har tidligere annonsert diverse planer for å bedre driften.

Men der noen sliter åpner det seg opp muligheter for andre. Japanske Toyota som er den tredje giganten er på god vei til å rulle inn som verdens største bilprodusent. Selskapet hadde i fjor en salgsøkning på 13 prosent og passerte Chrysler, som nå kun er tredjestørste bilprodusent i USA. Toyota har nå en markedsandel i USA på hele 15,4 prosent.

Toyota bygger fabrikk
Toyota Motor Corp. melder i dag at selskapet vil bygge en ny fabrikk i USA. Selskapet vil investere 830 millioner dollar i et produksjonsanlegg som kan spytte ut 150.000 kjøretøy årlig. Fabrikken skal angivelig plasseres i Mississippi og første produksjon er ventet i 2009, ifølge Reuters.

En annen rapport fra nyhetsbyrået Kyodo hevder at fabrikken vil koste dobbelt så mye og ha en produksjonskapasitet på 200.000 kjøretøy samt at den vil skape 2.000 arbeidsplasser.

Toyota mot toppen
Mens Toyota øker produksjonen og bygger nye fabrikker, planlegger GM å stenge 12 produksjonsanlegg i Nord-Amerika de neste par årene.

Toyota venter å øke produksjonen neste år med 4 prosent til 9,42 millioner biler. Salget ventes å øke med 6 prosent til 9,34 millioner. Det kan bety at Toyota passerer General Motors (GM) som verdens største bilselskap, målt i antall biler.

Hvis ikke GM skaper ny vekst, vil trolig produksjonen neste år ende rundt 9,2 millioner kjøretøyer, altså lavere enn Toyotas prognose. Toyota passerte Ford i 2003, tjener mer penger enn de to andre, og er 14 ganger mer verdt enn GM på børsen.

Reklame

NÅ: 60 % på kule badebukser