Gå til sidens hovedinnhold

Så mye koster bilen deg

Se hvor sjokkerende dyrt det er å eie en helt vanlig bil. Se årskostnadene for ulike biltyper.

Flesteparten av Norges innbyggere har gjort seg totalt avhengig av bilen sin. Dette kan føre til at mange kjører i vei, uten å tenke på de faktiske kostnadene ved å eie en bil.

Les også:Dette er Norges rimeligste biler

Og du vil trolig bli meget overrasket over hvor dyrt bilhold egentlig er når alt summeres opp.

Les også:Disse går under 0,5 på mila

Se flere priseksempler lenger ned i artikkelen.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har satt opp en kostnadskalkyle for bilhold. Denne viser at en helt vanlig familiebil fort kan koste deg opp mot 90.000 kroner i året. Og da har du ikke engang brukt bilen spesielt mye.

Bom, ferge og parkering i tillegg
Opplysningsrådet har definert fem ulike prisklasser, som i praksis tilsvarer småbil, rimelig kompaktklassebil, mellomklassebil, storbil og en stor statusbil.

OFV har i tillegg sett på kostnadsforskjellene mellom bensin- og dieseldrevet bil i hver av prisklassene.

En årlig avskrivning basert på statistisk gjennomsnitt er også tatt med i kalkylen. Bonus er satt til 70 prosent.

Bensinprisen er satt til 10,86 per liter, og dieselprisen til 11,98 kroner per liter.

OFV forutsetter i beregningene at bileieren setter bort servicearbeid og vedlikehold.

De kostnadene som ikke er tatt med i oversikten er parkeringskostnader, ferjebilletter og bompengeutgifter. Dette kan fort utgjøre store ekstrautgifter som raskt kan beløpe seg til flere tusen kroner i året.

Dyrt å eie
Du er kanskje en av dem som irriterer deg over drivstoffutgiftene, men da skal du være klar over at drivstoffet bare står for 18,6 prosent av utgiftene. Dette er forutsatt en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, som er gjennomsnittet.

Dersom du har en bensindrevet bil med nybilpris på 236.000 kroner og årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, har OFV kommet fram til at bilholdet koster deg hele 65.861 kroner i året.

Da utgjør bensinkostnadene kun 18,6 prosent av kostnadene, eller 12.218 kroner. Avskrivning er største post med hele 22.870 kroner. Renter og forsikring står for til sammen for rundt 24 prosent av utgiftene.

- Mye å spare på billig bil.
- Våre beregninger viser helt tydelig hvor mye det er å spare på å eie en billig og liten småbil, kontra en dyr storbil, sier Jan Petter Røssevold i OFV til Nettavisen.

Alle priseksemplene under forutsetter en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer.

SMÅBIL: Klarer du deg med en småbil til 157.000 kroner, kan du spare flere titusen kroner i året sammenlignet med en større bil.

Med nevnte kjørelengde vil småbilen koste deg 51.288 kroner i året dersom den er bensindrevet, og 48.901 kroner i året dersom den går på diesel.

KOMPAKTKLASSEBIL: Neste prisklasse er satt til 236.000 kroner. Her finnes det en rekke modeller i den såkalte Golf-klassen. Her er den årlige kostnaden satt til 65.861 for bil med bensinmotor, og 61.846 kroner for dieselvarianten.

Dieselbilene bruker mindre drivstoff, men noe som er verdt å ha i tankene er at de også har hatt en tendens til å holde seg bedre i pris.

MELLOMKLASSEBIL: Nybilprisen her er satt til 349.000 kroner. For denne summen får man en typisk familiestasjonsvogn, med for eksempel en dieselmotor på inntil 2,0 liter av en rekke merker.

En bil med dieselmotor gir her en årlig kostnad på 80.116 kroner. For en bensinvariant koster det 85.175 kroner i året eie.

STORBIL: OFV har satt priseksempelet på 487.00 kroner. Nå begynner de virkelige store summene å gjøre seg gjeldende.

Det koster nemlig hele 107.088 kroner i året å eie en bil med bensinmotor i storbilklassen. For en dieselvariant koster det 101.644 kroner.

Skikkelig dyrt med andre ord.

STOR STATUSBIL: Her er priseksempelet satt til 700.00 kroner.

Har du råd til en slik bil, har du vel også råd til de enorme årlige kostnadene som følger med: 140.199 kroner i året koster det deg å eie en slik bil med bensinmotor, og 134.287 kroner for bil med dieselmotor.

Kort sagt: En småbil vil koste deg inntil 85.000 kroner mindre i året enn en stor bil med det rette statusmerket...

Les også:Her er Norges dyreste biler

Det siste fra Nettavisen Motor:

Derfor gikk Saab i grøfta

Pynter jagerfly med diamanter

Vrak bilen nå

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken