GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

«Bil må man ha», tenker du kanskje - og kjører i vei uten å tenke mer på kostnadene.

Da vil du trolig få hakeslepp når du ser hva bilholdet virkelig koster når alt summeres opp.

Har du for eksempel en helt vanlig familiebil i mellomklassen, kan det raskt koste deg opp mot 90.000 kroner i året. Og da har du ikke brukt bilen spesielt mye. Dette viser eksemplene fra en kostnadskalkyle satt opp av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Les også:Dette er Norges rimeligste biler

Les også:60.000 kroner i avgiftsforskjell

Bom, ferge og parkering i tillegg
OFV har tatt utgangspunkt i datagrunnlag per januar 2010, og har definert fem ulike prisklasser som i praksis tilsvarer småbil, rimelig kompaktklassebil, mellomklassebil, storbil og en stor statusbil.

I tillegg har OFV sett på kostnadsforskjellene mellom bensin- og dieseldrevet bil i hver av prisklassene.

I kalkylen har OFV blant annet tatt med en årlig avskrivning basert på statistisk gjennomsnitt, kostnader for bundet kapital, vedlikehold, årsavgift og gjennomsnittlige forsikringskostnader i Oslo, fra flere selskaper. Bonus er satt til 70 prosent.

Bensinprisen er satt til 12,31 per liter (95 blyfri), og dieselprisen til 11,37 kroner per liter.

OFV forutsetter i beregningene at bileieren setter bort servicearbeid og vedlikehold.

De kostnadene som ikke er tatt med i oversikten er parkeringskostnader, ferjebilletter og bompengeutgifter. Dette kan fort utgjøre store ekstrautgifter som raskt kan beløpe seg til flere tusen kroner i året.

Les også:Slik sparer du bensin

Dyrt å eie
Dersom du er en av de som ergrer seg grønn over drivstoffutgiftene, skal du være klar over at drivstoffet kun utgjør rundt en femtedel av utgiftene.

Dersom du har en bensindrevet bil med nybilpris på 242.000 kroner, og har en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, viser OFVs beregninger at bilholdet koster deg 69.199 kroner hvert år.

Da står bensin for 20 prosent av kostnadene, som tilsvarer rundt 13.800 kroner.

Den største utgiften er avskrivningen, med over en tredjedel av kostnadene (33,9 prosent).

Renter og forsikring utgjør til sammen drøyt 24 prosent.

Billig bil – billigere å eie
Alle eksemplene under forutsetter en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer.

SMÅBIL: Klarer du deg med et mindre knøtt til 161.000 kroner, sparer du flere titusener av kroner i året sammenlignet med en større bil.

En slik småbil som er bensindrevet vil koste deg 54.090 kroner i året, med ovennevnte kjørelengde. Kjører du på diesel, vil de årlige kostnadene bli på 50.304 kroner. Dette på grunn av at dieselbilene bruker mindre drivstoff.

KOMPAKTKLASSEBIL: Her finnes det en rekke modeller i den såkalte Golf-klassen.

Nybilprisen her er satt til 242.000 kroner, og dersom du kjører på bensin er den årlige kostnaden satt til 69.199 kroner. Har du dieselmotor, vil bilen koste deg 63.543 kroner i året.

MELLOMKLASSEBIL: Nybilprisen her er satt til 361.000 kroner.

Med dette på konto, kan du kjøpe deg en typisk familiestasjonsvogn med for eksempel en dieselmotor på inntil 2,0-liter av en rekke merker.

En bensinvariant gir her en årlig kostnad på 89.672 kroner. En bil med dieselmotor koster deg 82.482 kroner i året å eie.

STORBIL: OFV har satt priseksempelet på 504.000 kroner.

I denne prisklassen begynner kostnadene å virkelig rulle.

Det koster nemlig hele 112.131 kroner i året å eie en bil med bensinmotor. Med dieselmotor, koster det deg 105.224 kroner i året.

Slike summer svir i lommeboka...

STOR STATUSBIL: Her er priseksempelet satt til 724.000 kroner.

Har du råd til en slik type bil, har du vel strengt tatt også råd til de svimlende kostnadene som følger med.

Eier du en bensinvariant får du en årlig kostnad på 147.481 kroner, og 138.281 kroner for en bil med dieselmotor.

Med andre ord: En småbil vil koste deg inntil 87.900 kroner mindre i året enn en stor bil med det rette statusmerket.

Les også:Disse går under 0,5 på mila

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor