Det er sikkert flere av oss som har en bil, som kun brukes iblant til butikken, om sommeren, til hytta eller ved andre få anledninger.
Hvor mye koster det deg å ha en bil stående som sjeldent er i bruk?
Dette har Nettavisen forsøkt å få et svar på, ved hjelp fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
- Den gjennomsnittlige kjørelengden er på 15.000 kilometer i året. Men vi vet at de nyere bilene gjerne har en høyere gjennomsnittslengde enn dette, sier Jan Petter Røssevold i OFV til Nettavisen.
Les også:Norges rimeligste biler
OFV har da tatt utgangspunkt i en sparsommelig årlig kjørelengde på 5.000 kilometer.
Se beregningene for 5.000 kilometer årlig i bunnen av teksten
- Vi har da tatt utgangspunkt i våre kalkyler for bilkostnader som vi gir ut hvert år, hvor vi har fått data fra blant annet forsikringsselskaper. I en beregning har vi laget en oversikt over kostnadene til en ny bil med pris på 349.000 kroner, hvor vi har kommet fram til at dersom du kjører 10.000 kilometer i året, vil bilholdet koste deg 67.095 kroner totalt per år, sier Røssevold.
OFV har da tatt utgangspunkt i denne beregningen:
Bilkostnadene for nybilpris 349.000 kroner, bensin.
Årlig kjørelengde: 10.000 kilometer:
Kostnader | Kr pr. år | Kr pr. km |
Avskrivning | 25 559 | 2,56 |
Renter av bundet kapital | 11 517 | 1,15 |
Forsikring, ansvar (- 70 %) | 2 446 | 0,24 |
Forsikring, kasko (- 70 %) | 5 247 | 0,52 |
Årsavgift | 2 740 | 0,27 |
Vedlikehold | 3 555 | 0,36 |
Bensin | 9 231 | 0,92 |
Olje | 810 | 0,08 |
Dekk | 2 070 | 0,21 |
Service og reparasjoner | 3 920 | 0,39 |
Sum kostnader | 67 095 | 6,71 |
Beregningene for 5.000 km årlig
- Vi valgte en nybilpris til 349.000 kroner, som er en typisk familiebil. Her blir avskrivningen beregnet som en jevn årlig kostnad under avskrivningstiden. Det er rimelig å trekke 10 prosent fra denne summen, for å få avskrivningen til 5.000 kilometers årlig kjørelengde, sier Røssevold.
Da vil man få 2.555 kroner mindre i avskrivning per år for en ny bil til en pris på 340.000 kroner.
Det betyr at totalt betaler man 23.004 kroner i avskrivning dersom man kjører halvparten så langt per år.
- Det kan bety at man kan spare en litt større restverdi på bilen. Etter 12 år kan bilen være rundt 30.000 kroner mer verdt dersom man kjører 5.000 kilometer kontra 10.000 kilometer årlig, påpeker Røssevold.
Han legger til at dette kan også avhenge av biltype, om den er attraktiv på annenhåndsmarkedet eller ikke.
Spar penger med Nettavisen:
Minstrøm: Bytt strømleverandør og spar tusener
Minrente: Bytt bank og få bedre lånevilkår
Meglerguiden: Finn billigst og best boligmekler
Mittoppdrag: Få tilbud fra håndverkere
Renter, forsikring og drivstoff
- Renter og kapital vil være lik for 10.000 og 5.000 kilometers årlig kjørelengde. Forsikringskostnadene vil være omtrent de samme, en grei sum her kan være 2.200 kroner på ansvar, og 4.800 kroner på kasko, sier Røssevold.
Intervallene kan variere litt, men prisforskjellene i forsikringsselskapene er ikke store når det gjelder 5.000 kontra 10.000 kilometers kjørelengde. Dette bekrefter fagsjef Ola Roll i If Skadeforsikring.
- Det vanligste er å forsikre inntil 8.000, 12.000, 16.000, 20.000, 25.000, 30.000 og ubegrenset kilometeravstand. Prisforskjellene er ikke dramatiske mellom de laveste nivåene selv om det kan variere fra selskap til selskap, sier Roll.
Vedlikehold og årsavgift betaler man likt for uansett kjørelengde. - Dette får man regning på uansett om du kjører meget lite eller ikke. Man kanskje trekke litt ifra på vedlikehold, slik at man får en sum på 3.150 kroner, sier Røssevold.
Den største merkbare forskjellen gjør sitt utslag på drivstoffkostnadene.
- Vi har beregnet et gjennomsnittsforbruk på 0,85 liter på mila. Kjører man 5.000 kilometer årlig, i stedet for 10.000 kilometer, blir jo drivstoffkostnadene halvert til 4.615 kroner, sier Røssevold.
Oljekostnadene kan også halveres til 405 kroner.
Les også:Disse går under 0,5 på mila
- Dekkostnadene er mer diffust. Man kan halvere utgiften fra beregningene på 10.000 kilometer, men man bør jo uansett bytte dekk over tid, uansett om de slitte eller ikke. Gummien blir hardere med årene, og slik sett blir dekkenes egenskaper redusert. Et sted mellom 1.010-2.000 kroner bør være rimelig å anta i dekkostnader dersom man kjører 5.000 kilometer årlig, sier Røssevold.
Service og reparasjoner kan også være litt vanskelig å beregne.
- Noen ganger avhenger servicepunktene av antall kilometer, andre ganger av bilens alder. Det er rimelig å sette denne utgiften til 2.500 kroner, sier Røssevold.
Bilkostnadene for nybilpris 349.000 kroner, bensin.
Årlig kjørelengde: 5.000 kilometer:
Kostnader | Kr pr. år | Kr pr. km |
Avskrivning | 23 004 | 4,60 |
Renter av bundet kapital | 11 517 | 2,30 |
Forsikring, ansvar (- 70 %) | 2 200 | 0,44 |
Forsikring, kasko (- 70 %) | 4 800 | 0,96 |
Årsavgift | 2 740 | 0,55 |
Vedlikehold | 3 150 | 0,63 |
Bensin | 4 615 | 0,92 |
Olje | 405 | 0,08 |
Dekk | 2 000 | 0,40 |
Service og reparasjoner | 2 500 | 0,50 |
Sum kostnader | 56 931 | 11,39 |
- Man kan altså redusere bilkostnadene med rundt 10.000 kroner dersom man kjører 5.000 kilometer årlig i stedet for 10.000 kilometer, sier Røssevold.
Han legger til at summen kan variere litt, spesielt ved posten for avskrivning. - Det blir et grovt estimat, hvor bilens verdi etter 10 eller 12 år avhenger veldig av biltype, påpeker Røssevold.
Det blir derimot dyrere per kilometer, hvor man betaler 11,39 kroner for kilometeren ved en kjørelengde på 5.000 kilometer i året, kontra 6,71 kroner per kilometer ved en årlig kjørelengde på 10.000 kilometer.
Taxi eller leiebil
Ser man på takstene til Oslo Taxi, vil man raskt finne ut av at man kan kjøre mye taxi for den prisen det koster deg å eie en bil til 349.000 kroner hvor du kjører kun 5.000 kilometer i året.
Tar man utgangspunkt i etter klokken 17 på hverdager koster deg 19,2 kroner kilometeren med taxi.
Det legges til 55 kroner i påslag hvor maks kroner 79 ved fremmøte.
Det betyr at (79+19,2x9 kilometer= 252 kroner) per 9 kilometer betaler du 252 kroner.
Det igjen betyr at du kan ta 226 turer på 9 kilometer med Oslo Taxi på ettermiddagstid for den summen det koster deg å eie en bil til 349.000 kroner hvor du kun kjører 5.000 kilometer i året. Det er så å si taxi hver dag fram og tilbake til jobb.
Man kan også velge å leie en bil dersom du kun bruker bil i helgene.
For eksempel kan du leie en stor stasjonsvogn fra 2.940 kroner for en helg hos Avis Bilutleie. (Priseksempelet er tatt fra Avis Bilutleie sine nettsider, hvor leieperioden var satt fra fredag 24. april klokken 09, til søndag 26. april klokken 21.00).
Dyrt å eie bil
Avskrivning, driftskostnader, renter og forsikring er de postene som gjør størst utslag dersom man kjører mer.
OFV har beregnet at dersom du kjører 15.000 kilometer årlig med en bil til 349.000 kroner ny, vil dette bilholdet koste deg 85.175 kroner i året.
Ved 20.000 kilometer årlig, koster bilholdet deg hele 98.372 kroner i året.
Kjører du enda mer, koster bilholdet deg svimlende 127.035 kroner i året dersom du kjører 30.000 kilometer årlig.
Se flere priseksempler:Så mye koster bilen deg