Dette koster det å ha elbil
Strøm er billigere enn bensin. Det er også andre økonomiske fordeler med elbil framfor en tradisjonell bensindrevet bil.

Her får du en oversikt over kostnadene ved anskaffelse og bruk av elbil. Vi tar utgangspunkt i undersøkelser fra blant annet Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV), og ser på de enkelte delene i kostnadsbildet.
Følgende bør tas med i beregningen når du skal finne ut hva det koster med bil:
- Avskrivning (verditap) per år
- Drivstoff
- Service, reparasjoner og vedlikehold
- Avgifter og forsikringer
- Finansieringskostnad (eventuelt lån)
Se oversikt over de billigste avtalene på variabel strømpris
Generelt: Elbil er rimeligere i bruk enn bensinbil
Det er like mange som velger elbil av økonomiske grunner som av miljømessige. Selv om de stimulerende avgiftslettelsene er i ferd med gradvis å fases ut, er det så mye spare i form av lavere drivstoffutgifter og mindre behov for service at elbil må betraktes som et gunstig kjøp.
OFV foretar årlige beregninger for kostnader på bilhold. Konklusjonen for 2021 var at elbil kostet omtrent 19000 kroner mindre i årlig drift enn en tilsvarende bensinbil. Det betyr med andre ord 1 500 kroner mindre per måned til egentransport.
Utgangspunkt i dette regnestykket var to biler, en elbil og en bensindrevet, hvor begge hadde en innkjøpspris på 424 000 kroner. Ved en beregnet kjøring på 15 000 kilometer i løpet av et år ville bensinbilen koste 98 441 kroner i årlig bruk. Elbilen nøyde seg til sammenligning med 79 559 kroner. Det ble også sjekket en ladbar bensinhybridbil. Her ble besparelsen i forhold til en ren bensinbil regnet ut til 5 485 kroner.
I et annet eksempel med to biler til en pris av 300 000 kroner var de tilsvarende tallene 78 054 per for bensinbilen og 61 688 kroner for elbilen. (Lavere avskrivninger for billigere biler gir mindre verdireduksjon. Derfor blir tallene lavere her).
Mest å spare på drivstoff

Til tross for tidvis høye strømpriser, er det fortsatt betydelig rimeligere å bruke strøm til å drive bilen enn å fylle den med bensin eller diesel.
For å få mest mulig for pengene bør du alltid fullade bilen hjemmefra. Ettersom strømprisen per kilowattime er lavere om natten, lønner det seg å sette den til lading på kvelden.
En annen ting du kan påvirke selv for å redusere drivstoffkostnadene med elbil er å sørge for at du har den for øyeblikket beste strømavtalen. Det er over hundre strømleverandører å velge mellom, og prisene deres svinger hele tiden.
Du kan sjekke ut aktuelle priser i ditt område gjennom Nettavisens sammenligningstjeneste av strømleverandører.
Service og vedlikehold
Reparasjoner og service er en vesentlig del av kostnadsbildet når du har et kjøretøy, uansett hvilket.
En elbil har mindre behov for service enn en bil med forbrenningsmotor. Det kommer av det enkle faktum at en elbilmotor er mindre komplisert og har færre bevegelige deler.
I en forbrenningsmotor må du tross alt helle på en brennbar væske. Den skal pumpes gjennom et rørsystem, blandes med luft og komprimeres før den antennes.
En elbil har ikke behov for å skifte olje, luftfilter, tennplugger eller dieselfilter. Du trenger heller ikke tenke på girkasse, turbo, clutch, registerreimer eller vannpumpe.
En bensin- eller dieseldrevet bil vil også slite mer på bremsesystemet. Elbilen kan faktisk utnytte energien som oppstår ved bremsing i nedoverbakke der bremsene i biler med forbrenningsmotor bare blir varme.
Dekk på den annen side må oftere skiftes på elbiler. Det skyldes at de har større og dyrere dekkdimensjoner, høy egenvekt og kraftigere motorer/akselerasjon
Tips: Finn billig strøm der du bor
Avgifter, bompenger og forsikring
Selv om noen fordeler som skal stimulere til kjøp av elbiler er redusert, er det fortsatt en del å spare på dette området når du kjører på strøm.
Det innebærer for eksempel at du slipper å belastes for merverdiavgift når du kjøper eller leaser elbil.
Bompassering og parkering er ikke lenger gratis overalt, men det er fortsatt reduserte priser for elektriske kjøretøy,
Når det kommer til forsikring, er det ingen vesentlige forskjeller mellom elbiler og andre kjøretøy.
Verditap
Bilen, uansett hva slags type vi snakker om, vil tape seg i verdi år for år. Det er kanskje noe du ikke tenker på i det daglige, men dette utgjør faktisk den største utgiftsposten ved drift av bil.
Generelt er denne verdireduksjonen størst for helt nye biler. Regnskapsmessig skal personbiler avskrives med 20 % per år.
Hvor mye du faktisk vil få igjen når du selger bilen avhenger selvfølgelig av hvor langt den har kjørt og hvilken tilstand den befinner seg i.
Det er foreløpig vanskelig å si noe generelt om det er noen forskjeller mellom elbiler og andre biler her. Tidligere var nok verdifallet høyere på elbiler, men det er det ikke grunnlag for å hevde i dag. Mange elbilprodusenter og brukere vil hevde det motsatte.
Mulighet for grønne billån
Også ved finansiering av et nytt kjøretøy kan du spare inn kroner på å velge grønt.
De aller fleste banker eller långivere som tilbyr bilfinansiering, har nemlig en variant de kaller grønne billån.
Kravene og rentefordelen ved et slikt lån varierer fra långiver til långiver. Det vanligste at de har 0,1 prosentpoeng lavere rente enn institusjonens vanlige utlån.
Elbiler vil alltid kvalifisere til grønne billån, men enkelte långivere vil også godta såkalte lavutslippsbiler.
Hva bringer fremtiden?
Det er ingen som tør garantere for prisutviklingen, men det ser lyst ut for elbilene.
Det er et produkt som fortsatt er under utvikling, og vi ser at for hver nye modell som kommer er det forbedringer. Det er stadig færre feil og klager på elbiler, de blir mer driftssikre og verdifallet reduseres.
Den store etterspørselen ansporer også produsentene til å lage bedre og rimelige kjøretøy.
Når det gjelder offentlige avgifter er det grunn til å anta at myndighetene fortsatt vil ønske å belønne de som kjører miljøvennlige kjøretøy.
Ofte stilte spørsmål om elbil
I henhold til tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk i 2021 vil en elbil med innkjøpspris på 425 000 kroner som kjører 15 000 km årlig koste 79 559 kroner per år. Det er omtrent 19 000 kroner mindre enn for en sammenlignbar bensindrevet bil.
Elbiler avskrives som andre biler med 20 % per år. Verdifallet vil alltid være høyere jo nyere bilen er.
Det avhenger av strømprisen du får fra leverandøren og batterikapasiteten. Det er vanlig å ta utgangspunkt i en pris på 1 krone per kWh(kilowattime) og at du multipliserer med det antallet kWh batteriet har kapasitet til. Du betaler mindre for å lade hjemme enn på ladestasjon, og strømmen er billigere om natten enn om dagen.